מטופל על ידי אגף רישוי ופיקוח על הבניה בלבד.
מסגרות חינוכיות פרטיות לגיל הרך ממוקמות בדרך כלל בנכסים המיועדים לדירות מגורים ומיעוטן בנכסים מסחריים (חנות בקומת קרקע וכיו"ב) ולכן, מהוות שימוש חורג מהיתר בנייה ועל פי רוב גם מתב"ע (תכנית בניין עיר). עד להסדרה תבע"ית של השימוש או התקנת חקיקה שתקבע כי ייעוד של מגורים כולל היתר להפעלת גן ילדים, נעשית הסדרת השימוש בנכס, למטרת הפעלת מסגרת חינוכית לגיל הרך, באמצעות הליך של שימוש חורג זמני.
העירייה גיבשה נוהל המפרט את שלבי הליך הרישוי, את המסמכים הנדרשים, תנאי הסף הנדרשים שיש לקיים, ואת שיקולי הוועדה בעת דיון בבקשה לשימוש חורג למעון או גן ילדים מתוך מטרה לייצר הליך ברור ושקוף. הנוהל גובש מתוך הכרה כי יש להגדיל את מצאי הפתרונות לילדים בגיל זה ולעודד את הסדרת פעילותם של מקומות קיימים. הוועדה המקומית אישרה נוהל זה בישיבתה מיום 23 בנובמבר 2011.
שימוש חורג שאינו חוקי
לשם שמירת ביטחונם של הילדים והוריהם ונוכח ההשלכות הידועות לשימוש חורג במבנים למסגרות חינוכיות, על הסביבה ועל צדדים שלישיים, פועלת העירייה כנגד מסגרות חינוכיות פרטיות הפועלות ללא היתר. שימו לב והימנעו מתביעה.
גני ילדים חדשים
לגבי גני ילדים אשר פעילותם תחל בשנת הלימודים תשע"ב (ביום 1/9/2011), תשקול התביעה של הוועדה המקומית להימנע מנקיטת הליכי אכיפה בגין שימוש חורג למטרת גן ילדים, וזאת בהתקיים התנאים המצטברים הבאים:
- הגן מופעל במקום ובאזור שעל פי מדיניות גורמי התכנון הוא אינו מסוג האזורים והמקומות שלא ניתן לקבל בהם היתרים לשימוש חורג ועל פני הדברים, פעילותו אינה מעוררת סיכון הנדסי, תחבורתי או אחר ואינה גורמת הפרעה משמעותית לסביבה.
- הוגשה בקשה להיתר ביוזמת מפעילי הגן ובעלי הנכס בו הגן מתנהל, לא יאוחר מ-45 יום לאחר תחילת פעילות הגן, ובלא שקדמו להגשת הבקשה הליכי חקירה או אכיפה כלשהם בגין הפעלת גן.
- הבקשה להיתר מתאימה למציאות, היא מטופלת ומקודמת ע"י המבקשים ללא שהיות.
- פעילות הגן אינה גורמת הפרעה.
- מדי 3 חודשים ממועד הגשת הבקשה להיתר, תבחן התביעה את העניין הציבורי בנקיטת הליכי אכיפה לפי חוק התכנון והבנייה, בין היתר תוך הבאה בחשבון של סיכויי הבקשה להתקבל, התנהלות המבקשים בקידום הטיפול בבקשה להיתר ובמילוי דרישות הועדה המקומית ובמידת ההפרעה הנגרמת מפעילות הגן.
- החליטה הועדה המקומית לדחות את הבקשה להיתר - ופעילות הגן הופסקה לא יאוחר מ-45 ימים ממועד ההחלטה - תשקול התביעה את העניין לציבור בנקיטת הליך אכיפה בגין התקופה שעד להפסקת פעילות הגן. לא הופסקה פעילות הגן - ינקטו הליכי אכיפה מיידים, אלא אם ראתה התביעה, מטעמים מיוחדים שיפורטו בכתב, להימנע מנקיטת הליך מיידי והיא תשוב ותשקול את עמדתה תוך פרק זמן שלא יעלה על תשעים ימים.
גני ילדים שאינם חדשים
גנים שלא ננקטו הליכי אכיפה בעניינם לגבי גני ילדים אשר פעילותם החלה לפני שנת הלימודים תשע"ב (לפני יום 1/9/2011), ולא ננקטו הליכי אכיפה בעניינם, והבקשה להיתר לשימוש חורג עבורם הוגשה לא יאוחר מיום 01/11/2011 - הגשת הבקשה להיתר, כשלעצמה, לא תביא לנקיטת הליכי אכיפה בגין השימוש החורג אותו מבוקש להכשיר ותחול המדיניות האמורה, בשינויים המחויבים.
גנים שננקטו הליכי אכיפה בעניינם לגבי גני ילדים שפעלו לפני שנת הלימודים תשע"ב (לפני יום 1/9/2011) וב-1/9/2011 תלוי ועומד נגדם הליך אכיפה בגין שימוש חורג שעניינו הפעלת גן ילדים והוגשה בקשה להיתר לשימוש חורג - תשקול התביעה את משמעות הגשת הבקשה להיתר ברוח המדיניות האמורה, בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה.
בהגשת הבקשה להיתר לבדה לא יהיה כדי להביא לדחיית הליכי האכיפה או להפסקתם, ואולם, מי שתלוי ועומד נגדו הליך אכיפה, יוכל להגיש בקשה לדחיית הדיון בבית המשפט, והתביעה תשקול את עמדתה לעניין דחיית הדיונים בהתאם לקריטריונים כמפורט לעיל.
הוצא היתר לשימוש החורג בטרם הסתיימו ההליכים בתיק הפלילי - יוכל מי שתלוי ועומד נגדו הליך אכיפה להגיש בקשה לעיכוב הליכים ליועץ המשפטי לממשלה.
למען הסר ספק- האמור בפרק זה לא יחול על מי שהורשע בשימוש חורג ללא היתר למטרת גן- ילדים לפני יום 01/09/2011.