מערכת הסעת המונים - מטרו, רכבת ישראל ונתיבים מהירים

בדף זה:

קווי המטרו

רשת המטרו במטרופולין תל אביב היא רשת של רכבות תחתיות, אשר נועדה להרחיב את פריסת השירות של רשת הסעת ההמונים לכפר סבא ורעננה בצפון, פתח תקווה במזרח ולוד ורחובות בדרום. התוכנית מתבססת על יעדים אסטרטגיים של המדינה בדבר מתן שירות באמצעי תחבורה ציבורית ל 60% מאוכלוסיית המטרופולין, שיאפשר הגעה למרכזו ב-45 דקות נסיעה לכל היותר.

רכבות המטרו יסעו על מסילות תת קרקעיות, בהפרדה מלאה מתנועת כלי הרכב (בניגוד לקווי הרכבת הקלה, אשר יסעו גם מעל לפני הקרקע). המרחק הגדול בין התחנות (בהשוואה למסלולי הרכבת הקלה) יאפשר מהירות נסיעה גבוהה יותר, ובכך יקצר את זמני הנסיעה בין ערי המטרופולין.

בתל אביב-יפו מתוכננות לקום 20 תחנות תת קרקעיות שיתחברו לתחנות הרכת הקלה ורכבת ישראל, ויעמידו רשת הסעת המונים בקנה מידה של מטרופולין בינלאומי. עלות הפרויקט מוערכת ב-150 מיליארד ש"ח, ללא ספק פרויקט התשתית הגדול והשאפתני שהיה בישראל אי פעם.

תכנית המטרו עתידה לפעול בעוד בשנת 2035 ולהסיע כשני מיליון נוסעים ביום, בדומה למערכות מטרו בערים הגדולות בעולם.

פרסום תכניות קווי המטרו להתייחסות הציבור על ידי הועדה לתשתיות לאומיות של המדינה החלה, וצפויה להסתיים ברבעון הראשון של שנת 2021.


שלושת קווי המטרו שהוגדרו הם:

  • קו מצפון (כפר סבא ורעננה) לדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) - דרך תל אביב
  • קו מזרח-מערב - שיספק שירות מאזור תעשייה סגולה דרך מרכז פתח תקווה, גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, ועד לתל אביב-יפו וחולון.
  • קו חצי טבעתי - שיחבר בין כל קווי הרשת ויאפשר מעבר ביניהם

אז מה הסטטוס?

הסתיים התכנון המוקדם של התכנית, וכעת היא מועברת לעיון הציבור.

לקריאה מורחבת על סטטוס הנוכחי ועל האופן בו אפשר להעביר השגות על התכנית, לחצו כאן.


פרויקט הנתיבים המהירים

פרויקט הנתיבים המהירים, המבוצע בימים אלו ע"י משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, נועד לאפשר לציבור חלופה נוחה ויעילה לפקקי התנועה בכניסה וביציאה מתל אביב - יפו.

הנתיבים מיועדים לנסיעת תחבורה ציבורית, שאטלים ונסיעה שיתופית ויסללו לאורך הצירים המרכזיים הנכנסים לתל אביב – יפו: מראשון לציון, דרך תל אביב עד נתניה ובחזרה, ומראש העין, דרך כביש 5 עד התמזגות עם נתיבי איילון בגלילות – ובחזרה. בסה"כ יוגדרו כ-110 ק"מ של נתיבים מהירים מנוהלים במטרופולין תל-אביב – יפו. הנתיבים יתווספו לנתיבי הנסיעה כיום, ולא יילקחו מתוך נתיבים קיימים.

במסגרת הפרויקט, יוקמו בשולי המטרופולין, בנקודות הכניסה לנתיבים המהירים, 5 חניוני ענק "חנה וסע", הגדולים מסוגם בארץ, אשר יכללו כ- 24,000 מקומות חניה. מדי יום, עשרות אלפי אנשים יוכלו להיכנס לאזורי התעסוקה בשאטלים מהירים, נוחים וללא תשלום, , אשר יצאו בתדירות גבוהה מאד בשעות השיא.

פרויקט זה, שהקמתו צפויה להסתיים בשנת 2025 , כרוך בעבודות תשתית מורכבות לאורך הצירים הבין ¯עירוניים, לצורך הקמת החניונים ומחלפי הגישה שיובילו אליהם. עבודות אלה מחייבות של מספר הנתיבים בחלק מהצירים, שינויים בהסדרי התנועה בסביבת אתרי העבודות ובכניסות והיציאות מהמחלפים השונים לאורך נתיבי איילון. בעת העבודות הקיבולת צפויה לאורך נתיבי איילון להצטמצם בכ-15%.


אז מה הסטטוס?

החלו עבודות לסלילת הנתיבים לאורך נתיבי איילון וכביש החוף (מקטעים 1 ,2 ו-3 במפה המצורפת).


נתיבים מהירים באתר נתיבי איילון

לצפייה במפת הנתיבים המהירים, בחלוקה למקטעים

תכנית פיתוח רכבת ישראל

קרדיט: נועה גוטמן
רשת הרכבות הארצית המחברת היום כ-70 תחנות ברחבי המדינה, מסיעה עשרות אלפי אנשים בכל יום ל- 4 התחנות הקיימות בתל-אביב-יפו:
ההגנה - בסמוך לתחנה המרכזית
השלום - בסמוך למרכז התעסוקה הארצי  ובקרבת הקו האדום
ארלוזורוב - סבידור הנה התחנה העמוסה בישראל. בעתיד תתחבר לקו האדום והסגול של הרכבת הקלה
האוניברסיטה - מרכז הירידים עם חיבור לקו הירוק ולאוניברסיטה. 
כדי להביא את הנוסעים הרבים למרכז מטרופולין תל אביב, רשת הרכבות הארצית מבוססת כיום על 3 מסילות העוברות ברצועת האיילון. המסילה הרביעית, שאת עבודות ההכנה אליה התחילו בשנת 2019, עתידה לפעול בשנת 2026 ולהגדיל את מספר הרכבות מ- 17 ל - 23 רכבות לשעה, לכל כיוון.
בנוסף לכך, מקדמת המדינה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, תכנון של שתי מסילות תת-קרקעיות ( 5 -6) העתידות לחבר בין המטרופולינים הגדולים (ירושלים, באר שבע וחיפה) באמצעות רכבות הנוסעות במהירות של 250 קמ"ש. צמד המסילות הללו יגדיל את תדירות הרכבות באיילון ל-34 רכבות בשעה, כלומר רכבת בכל פחות מ-2 דקות.
לצד קידום מסילות הברזל, בקרוב עתידה המדינה לסיים את עבודות חשמול המסילות באיילון. ולבסוף, תחנות הרכבת עצמן. המקומות בהם הנוסעים פוגשים את העיר ואת אמצעי התחבורה המשלימים. בתחנות תל אביב מקודמות תכניות לשיפור הנגישות וליצירת טרמינלים מטרופולינים נרחבים, בדגש על יצירת מענה נוח ומזמין לנוסעי התחבורה הציבורית, להולכי הרגל ולרוכבי האופניים.


אז מה הסטטוס?

בימים אלה מתקיימות עבודות בפארק אריאל שרון כדי לאפשר צמצום של תעלת האיילון, לצורך הוספת מסילה. בנוסף, הסתיימו עבודות החשמול באיילון עד לסבידור, וכעת ממשיכות צפונה לכיוון הרצליה.
{{ pb.phoneBookClient.title }}
{{item.headerStr}}

{{ item.LinkTitle.Value }}

{{item.phone1.Caption}}:

{{ item.phone1.Value }} {{ item.extension1.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension1.Value : '' }}

{{ item.phone2.Value }} {{ item.extension2.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension2.Value : '' }}

{{ item.phone3.Value }} {{ item.extension3.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension3.Value : '' }}

{{ item.phone4.Value }} {{ item.extension4.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension4.Value : '' }}

{{ item.phone5.Value }} {{ item.extension5.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension5.Value : '' }}

{{item.phoneHours.Caption}}:

{{item.email.Caption}}:

פקס:

{{item.officeHours.Caption}}:

{{item.messages.Caption}}:

{{item.postAddress.Caption}}:

כתובת:

{{ item.FullAdress.Value }}

קישורים:

{{ note.LinkTitle.Value }}:

שירותי המרכז:

{{ item.servicesProvided.Value }}

טפסים מקוונים: