חינוך

מצוינות, העשרה, התנדבות ומנהיגות

מצוינות והעשרה

 
 

מערכת החינוך העל יסודי בתל אביב-יפו מציעה לתלמידיה מגוון רחב של מקצועות, תכניות ומסלולי לימוד.

חמד"ע - המרכז לחינוך מדעי

המרכז החדשני משמש תלמידים אשר בחרו ללמוד כימיה ופיזיקה בהיקף מוגבר, וכן תלמידי פיזיקה מצטיינים בחטיבת הביניים. בנוסף, משמש חמד"ע כמרכז השתלמויות למורי המדעים בכל אזור תל-אביב והמרכז. בין פעילויות המרכז:

  • תכנית לימודים לבגרות בפיזיקה ובכימיה
  • שיעורי עזר
  • קורסי בחירה
  • לימודי "מח" - מדע חישובי
  • סדנאות וסיורים מדעיים
  • הרצאות מדעיות וחשיפה לתחומי עניין הקשורים במדע

בחמד"ע ספרייה ייחודית, הכוללת 60 כתבי עת מדעיים בין-לאומיים. כל כיתת מדע במרכז היא חלל רב-תכליתי המאפשר שילוב של עבודת מעבדה ומחשבים עם פעולות הוראה ולמידה מכל סוג.
חמד"ע - רחוב הפרדס 7, תל אביב 64245 טלפון 03-5210800, פקס 03-5210810, www.hemda.org.il

בית ספר ימי

בית הספר לחינוך ימי מדריך ומכוון את תלמידיו לאהבת הים ושמירת הטבע והסביבה.
כמו כן, מחנך את תלמידיו לערכים חברתיים, ומוביל חינוך שוויוני, אשר מטפח את תכונות האופי של התלמידים ומעצים אותם באמצעות חשיפה לענפי הים והוראת הימאות.
בית הספר מהווה בית לפעילות הימית בעיר תל אביב-יפו.

מטרות החינוך הימי:
  • חשיפה לענפי הים השונים וקידום הספורט הימי בעיר
  • פיתוח מנהיגות, עבודת צוות והישגיות בקרב התלמידים
  • ​מתן מענה מקצועי למגוון האוכלוסיות בעיר
בית הספר פועל ב-3 אתרים:
1. מרינה ת"א – כיתות ז' ומעלה, ממרכז ומצפון העיר.
2. נחל הירקון – עיקר הפעילות בו לתלמידי הכיתות הצעירות ה'-ו' ומגמת ימאות ספינה.
3. נמל יפו - משמש בעיקר את תלמידי יפו, דרום העיר ת"א והסביבה.

פל"א - מרכזי למידה ותגבור

פל"א - פעילות לימודית אחרת - מרכזי למידה ותגבור עירוניים לתלמידי ז'-י"ב, הפועלים אחר הצהריים בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים ברחבי העיר. 
מרכזי הלמידה מאפשרים רצף חינוכי יומי במהלכו לומדים התלמידים בבוקר בבתי הספר ואחר הצהריים במרכזי הלמידה, תוך שיתוף פעולה בין הצוותים החינוכיים.
מטרת התכנית היא מיצוי הכישורים האישיים, הצלחה בבית הספר ובבחינות הבגרות והצטיינות לימודית של כל תלמיד ותלמידה, מתוך הבנה שהשכלה היא גורם משמעותי להצלחתו של אדם בחברה.
הלמידה מתקיימת בקבוצות קטנות וממוקדות רמה, בהוראת מורים מקצועיים ובליווי רכזים הבונים תכנית לימודית אישית המתאימה לצרכים האישיים של כל תלמיד. יחס אישי לכל תלמיד ומעקב לימודי ורגשי קבוע הם המפתח להצלחה. 
צוות התכנית עובר מערך השתלמויות שנתיות, מלווה על ידי רכז פדגוגי שמכשיר ומנחה המורים והמורות וכן פסיכולוג מלווה המעניק מענה בנושאים רגשיים שעולים אצל התלמידים.

לטופס הרשמה לתכנית - לחץ כאן

לפייסבוק של פל"א

לאינסטגרם של פל"א

המרכז ללימודי הייטק

המרכז הוקם על ידי העירייה וקרן תל אביב בתמיכת חברת צ'ק פוינט.
המרכז נועד לתלמידי כיתות ט'-יב' מבתי הספר בדרום העיר ויפו. התלמידים והתלמידות לומדים בו במגמות סייבר, דאטה ורובוטיקה ברמת חמש יחידות.
 
המרכז הוקם כחלק מתפיסת החשיבות שרואה עיריית תל אביב-יפו בחינוך וגיבוש תחושת מסוגלות וביטחון, חשיבה עצמאית והתנסות מעשית בתחומי המדעים והחדשנות. זאת על מנת לפתח דור צעיר שווה הזדמנויות, החשוף לתחומי המדע ומקבל השראה ומוסלל למצוינות.
 
המרכז מרחיב את יריעת מושגי המדעים, הסייבר והטכנולוגיה בקרב ילדי דרום העיר ויפו ומצטרף למרכזי מדעים נוספים בעיר, כדוגמת: מרכז המדעים בקמפוס עירוני ז', חמד"ע במרכז העיר, מרכז המדעים דג'אני ביפו ובית הספר להייטק ע"ש שמעון פרס, וכן תכניות חדשנות בבתי הספר אורט סינגלובסקי, עירוני ט, פרס, ליידי דייויס ועוד.

המרכז הינו המשך לפיילוט שערכו העירייה, צ'ק פוינט וקרן תל אביב לאור שותפות של שנים רבות. בשנת 2021 פתחו השלוש מרכז עתודה לחמד"ע (חינוך למדעים) בתיכון עירוני ז', אשר הוקם במטרה לקדם עתודה של תלמידי ותלמידות חטיבות ביניים מצטיינים מדרום העיר ומיפו, על מנת לשלבם בתכנית חמד"ע לתלמידי תיכון מובילים בתחומי המדעים, אשר רוכשים השכלה מדעית במרכז החינוך התל אביבי.

תחנת רוח

תחנת רוח - מרכז למורי רוח וחברה מהווה בית למורי מקצועות הרוח והחברה בעיר.
המרכז שם לעצמו מטרה לקדם את לימודי ההומניסטיקה ולהוביל תהליכי התחדשות למידה בעיר בתחומי הדעת ההומניים. המרכז הוקם על ידי האגף לחינוך על יסודי במנהל חינוך תל אביב-יפו ובשיתוף עם מרכז פסג"ה.

למרכז שלושה אפיקי פעולה:
  1. ליווי פדגוגי ופיתוח מקצועי: המרכז מציע ליווי פדגוגי צמוד בתחומי הדעת ההומניים השונים ופיתוח מקצועי מגוון - סמינרי למידה, כנסים וקהילות מקצועיות.
  2. הפיכת תל אביב-יפו למרחב למידה הומניסטי: המרכז אמון על יצירת תוכניות וחיבורים ייחודיים בין מערכת החינוך העירונית ובין מוסדות התרבות, המרחבים ההיסטוריים והמשאבים השונים שבעיר, ברוח למידה מבוססת מקום.
  3. יצירה, הפצה והנגשה של ידע: המרכז שם לעצמו במטרה ליצור, להפיץ ולהנגיש ידע העוסק בהוראת לימודי רוח וחברה - מידע מורים ועד הנגשת מחקר והגות העוסקים בנושא.
המרכז מציע ליווי פדגוגי צמוד בתחומי הדעת ההומניים השונים ופיתוח מקצועי מגוון – סמינרי למידה, כנסים וקהילות מקצועיות:
  • ליווי פדגוגי צמוד מטעם הרשות בהכנת תוכניות בית ספריות מעמיקות ובהערכה חלופית איכותית.
  • פתיחת קהילת "מובילי רוח" (תפקיד שהגדרנו על בסיס "רכז מח"ר")
  • תפירת "חליפה מותאמת" לבית הספר. עבודה מול המנהל, הרכז הפדגוגי, רכזי המקצוע, "מוביל הרוח".
  • הסתכלות רחבה על כלל ענף לימודי הרוח והחברה בבית הספר.
  • יצירת קהילה מורי רוח של תל אביב יפו: פתיחת קהילות מורים, קיום כנסים עירוניים,  יצירת הזדמנויות לשיתוף ידע, פרס עירוני לצוות רוח מצטיין.
  • פרס על שם "הרצלינה יגר" לצוות רוח מצטיין.
  • ​עתידה לצאת משלחת מורי רוח מהעיר לגרמניה לסמינר למידה.

התנדבות, מנהיגות ומעורבות חברתית

מעורבות חברתית​


מחקרים מוכיחים כי מעורבות חברתית מסייעת בגיבוש עולם ערכים הדוגל במימוש של אחריות, ערבות הדדית, יוזמה ונתינה. היא מחזקת את החוסן הנפשי, תור​מת לצמצום התנהגויות סיכוניות, מעלה את המוטיבציה לשיפור הישגים ומגבירה את תחושת העצמאות. עוד נמצא כי בני נוער שחונכו למעורבות חברתית בגיל צעיר התנדבו גם בגיל המבוגר ויחסם לחברה ולקהילה בבגרותם היה רגיש ומתחשב.
בשנת 2010 החל מינהל החינוך מהלך להעמקת נושא ההתנדבות בקרב תלמידי העל יסודי.
 

המטרות

  • העלאת אחוז בני הנוער המתנדבים בקהילה.
  • פיתוח שיח התומך בחוויות התלמיד המתנדב; שיעורי החינוך עוסקים  בנושא הנתינה והמעורבות החברתית ובהתמודדות עם מגוון החוויות הקשורות בהתנדבות.
  • יצירת מאגר מקומות התנסות להתנדבות; כדי לאפשר שילוב כל תלמיד על פי יכולתו, כישרונותיו ותחומי העניין שלו.

 בשנת 2014 פרסם משרד החינוך תוכנית חדשה למעורבות התלמידים בכתות י' - י"ב, כתנאי לקבלת תעודת בגרות ותעודת סיום של 12 שנות לימוד.

 

איך זה עובד?

כל תלמיד בכתה י׳ בוחר מקום התנסות ובמהלך השנה תורם מכישוריו 60 שעות לקהילה. בנוסף לכך, לומד 21 שעות על סוגיה חברתית המעניינת אותו ואת חבריו, ולאחר חקר הנושא מעלה הקבוצה רעיון ליוזמה חברתית, אותה הם מיישמים ב- 9 שעות נוספות.

בכתה י"א מלבד 30 שעות של התנסות פרטנית ו- 9 שעות של למידה בנושא מסוים, כל קבוצת תלמידים יוזמת מיזם נוסף ומיישמת אותו ב- 21 שעות נוספות.

בשכבת י"ב התלמידים יצטרכו ליישם יוזמה חברתית בקבוצה במהלך 30 שעות.    

 

מועצות תלמידים בית ספריות

על פי חוזר מנכ״ל כל בית ספר מחויב במועצת תלמידים בית ספרית, במטרה לפתח מנהיגות בחברה דמוקרטית. חברי מועצת התלמידים נבחרים בצורה דמוקרטית על ידי התלמידים עצמם ופועלים למען ייצוג התלמידים למול ההנהלה וארגון פעילויות חברתיות. בני נוער הנבחרים על ידי חבריהם מתנסים בקבלת החלטות, בביצוע תוכניות, בדיווח לבוחריהם, בחשיפה לביקורת - כל זאת בליווי של מבוגר (מנחה-מלווה) המסייע להם להבין את הלקחים, לבחור אמצעים מתאימים למשימה, והעיקר - לבחון כל מעשה בחינה ערכית.

 

הכנה לצה"ל

נתוני הגיוס בעיר תל אביב-יפו גבוהים, ועומדים על יותר מ-90 אחוזים בבתי הספר העירוניים.
המחלקה לחינוך על יסודי מקדישה רבות לעידוד הגיוס בכלל ולעידוד גיוס משמעותי בפרט.
הפעולות הננקטות:

  • כל בתי הספר מכינים את התלמידים והתלמידות לצו הראשון, לשאלון המנילה, ליום המאה (המיועד למתגייסות) ומציגים בפני התלמידים והתלמידות את מגוון החילות והתפקידים בצה"ל.
  • המנהלים מקבלים דיווח חודשי לגבי נוכחות התלמידים בצו ראשון.
  • במספר בתי ספר פועלים חיילים מגרעין נח"ל ומורות חיילות מלמדות במרכזים של קידום נוער.  ​

{{ pb.phoneBookClient.title }}

{{item.headerStr}}

{{ item.LinkTitle.Value }}

{{item.Manager.Caption}}:

{{item.Manager_position.Caption}}:

{{item.phone1.Caption}}:

{{ item.phone1.Value }}

{{item.phone2.Caption}}:

{{ item.phone2.Value }}

{{item.phoneHours.Caption}}:

{{item.calculatedFax.Caption}}:

{{item.FullAdress.Caption}}:

{{item.addresscomments.Caption}}:

{{item.officeHours.Caption}}:

{{item.postAddress.Caption}}:

{{item.email.Caption}}:

{{item.messages.Caption}}:

{{item.Website.Caption}}:

{{item.DirectForm.Caption}}:

{{item.longURL.Caption}}:

שירותי המרכז:

{{ item.servicesProvided.Value }}

טפסים מקוונים:

{{item.AccessibilityCoordinator.Caption}}:

{{item.CoordinatorPhone.Caption}}:

{{item.CoordinatorEmail.Caption}}:

{{item.Accessibility.Caption}}:

{{item.accessibilitysetting.Caption}}:

{{item.AccessibilityNotes.Caption}}:

חזרה לתחילת העמוד