עיקר הפעילות המחקרית של האיחוד האירופי מתבצעת באמצעות תכניות המסגרת למחקר ופיתוח
EU Framework Programmes (FP) אלו הן התכניות הגדולות ביותר בעולם לשיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי ומהוות את גורם המימון המרכזי של European Research Area - ERA - המרחב האירופי למחקר.
ישראל הצטרפה לתוכניות אלו כחברה נלווית מאז 1996, החל מתוכנית המסגרת הרביעית.
חברות זו מאפשרת לגופים ישראליים להשתלב במסגרות המחקר, הפיתוח והשיווק האירופאיות.
תוכניות המסגרת של האיחוד האירופי פועלות במתכונת של הגשת הצעות מחקר לקולות קוראים המונגשים בארץ גם על ידי ISERD – המינהלת הישראלית למו"פ האירופי המופקדת על שילוב מדינת ישראל במרחב האירופי למחקר.
בזכות המחקר המשותף בין החברים בקבוצות המחקר (קונסורציומים), חברי הקבוצה נהנים מחשיפה ושיתוף של ידע טכנולוגי, מעבודה משותפת עם מכוני מחקר, אוניברסיטאות, מוסדות ציבוריים, חברות תעשייה, ספקים, משתמשי קצה וגופים אירופיים.
תכניות המסגרת מתחדשות מדי מספר שנים.
התכנית הנוכחית HORIZON EUROPE (בין השנים 2021-2027) מהווה את הפלטפורמה הגדולה בעולם למימון מחקר, ניתוח וחדשנות, עם תקציב כולל של כ-95 מיליארד אירו. ישראל שותפה מלאה בתכנית וגופים ישראלים רשאים להגיש בקשות לקבלת מענקים.
התוכנית הקודמת - HORIZON 2020 החלה לפעול בשנת 2014 ופעלה עד שנת 2020 בתקציב כולל של כ-80 מיליארד אירו.
תוכנית המסגרת FP7 פעלה בין השנים 2013 – 2007 בתקציב כולל של 50 מיליארד אירו.
מגמת האיחוד האירופי העומדת בבסיס כל התוכניות הללו הינה לייצר קשרים בינלאומיים מתמשכים ומקצועיים בין הערים השונות ולקדם יוזמות משותפות: חילופי ידע ושיתופי פעולה בינלאומיים, פיתוח אזורי, תיירות בין הערים, חיזוק תהליך השלום, וקידום פרוייקטים למען הדמוקרטיה וזכויות הפרט.
מאז הצטרפותה של מדינת ישראל לתכניות המסגרת, הוזמנה עיריית תל אביב-יפו להשתתף במספר פרוייקטים של האיחוד האירופי במגוון תחומים כגון: תחבורה, איכות הסביבה, זיהום אוויר, תשתיות, בנייה ירוקה, חינוך, רווחה, ביטחון וחירום.
בין השאר, עיריית תל אביב-יפו השתתפה בפרוייקטי CIVITAS שמטרתם לקדם תחבורה נגישה ובת- קיימא:
פרויקט SPROUT בחן את השינויים החלים בתחבורה העירונית ובזמינות שירותי תחבורה חדשים והשפעתם על האופן שבו מקבלי ההחלטות העירוניים יכולים להגיב ולהסתגל לשינויים עתידיים. הפרויקט בו השתתפה תל אביב עסק בהסדרי התנועה החדשים ובשינויים שעוברת התחבורה בעיר. מטרת הפרויקט היתה לבחון תכנון גמיש יותר של התחבורה הציבורית בעיר, בהתבסס על ניתוח מעמיק של דפוסי הנסיעה בעיר והבנה מדויקת יותר של הביקושים.
עיריית תל אביב-יפו השתתפה גם בפרויקט 2MOVE2 שתמך בקידום מדיניות תחבורתית חדשנית ובשיפור הניידות העירונית.
במסגרת הפרויקט גובשה מסגרת ללימוד ולשיתוף ידע בין הערים השותפות בפרויקט ונסקרו שיטות חדשניות למדידה ולהערכת ביצועים. בפרויקט השתתפו 4 ערים: שטוטגרט (גרמניה), ברנו (צ'כיה), מלגה (ספרד) ותל אביב-יפו (ישראל).
כמו כן, עיריית תל אביב-יפו זכתה במקום השני בתחרות העיר החדשנית של האיחוד האירופי לשנת 2017
The European Capital of Innovation" - iCapital Prize". במסגרת התחרות התבקשו הערים המתמודדות להוכיח מהן הפעילויות החדשניות בהן הן נקטו למציאת פתרונות יצירתיים לאתגרים מקומיים.
עיריית תל אביב-יפו התבקשה להציג כיצד פעילויות אלו תרמו לרווחת התושבים וכיצד הן מיצבו את העיר כמודל וכדוגמה לערים אחרות.
כל הערים שהתמודדו בתחרות נשפטו על בסיס יוזמות, ביצועים ורעיונות חדשניים שננקטו בעיר החל מיום 1 בינואר 2016.
העירייה השתתפה גם במסגרת תוכנית הנוער יורו-מד (Euromed Youth Programme) המקדמת שותפות בין ערים באמצעות חילופי נוער, שירותי התנדבות ואמצעי תמיכה. מטרת התוכנית היתה לתמוך ולחזק את תרומתם של ארגוני נוער וצעירים לפיתוח החברה והדמוקרטיה במרחב האירופי – ים-תיכוני.
פרוייקטים רבים של חילופי נוער במינהל החינוך מומנו באמצעות תוכנית זו.
למידע נוסף:
אתר האיחוד האירופי: www.ec.europa.eu
אתר - ISERD המינהלת הישראלית למו"פ האירופי: http://www.iserd.org.il/
אתר נציבות האיחוד האירופי בישראל: https://eeas.europa.eu/delegations/israel_he
לפניות בנושא תכניות האיחוד האירופי ושיתופי פעולה עם עיריית תל אביב-יפו: