עיר חכמה - תחבורה וחניה

התכנית האסטרטגית לתחבורה חכמה

עיריית תל-אביב-יפו נמצאת בתהליך תיקוף של תכנית אסטרטגית חדשה לתחבורה חכמה, הנשענת על תכניות דומות מערים חכמות גדולות בכל רחבי העולם. העירייה נמצאת בתהליך בחינת מגמות וחיבורן לעשייה העירונית - תחבורה בת קיימא, חניה חכמה, הורדת מדדי זיהום אוויר, הסעת המונים ועוד. התכנית נבחנת על פי מדדים של זמן, מורכבות וחיסכון כלכלי.

פיילוט מוניטור תחבורתי

במסגרת שיתוף פעולה עם חברת MOBI מיקמה העירייה בכניסות הדרומיות לעיר וברחוב רוטשילד סנסורי מצלמות ובלוטות'. הפיילוט מאפשר ספירת רכבים נכנסים לעיר, בחינת כמות הזמן המבוזבז בכבישים, והכלי מספק תמונת מצב למקבלי ההחלטות, עבור תכנון אסטרטגי וביצועי. בימים אלו נשקלת הרחבת הפרויקט לטבעת נוספת של כניסות לשדרות וצירים מרכזיים, ולהסתכלות כוללת על גוש דן.

אוטו-תל

מערך שיתוף כלי הרכב "אוטו-תל" הינו חלק מהמאמצים העירוניים לקדם פתרונות תחבורה חדשניים ואלטרנטיביים בעיר. הפתרונות מספקים מענה תחבורתי המאפשר לתושבי העיר ולמבקריה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד כדי לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ולהוזיל במעט את יוקר המחיה.
מערך אוטותל מאפשר למנויים לאסוף רכב מנקודה אחת בעיר ולהחזירו לנקודה אחרת. את הרכבים ניתן להחנות במקומות חניה ייעודיים, המסומנים על גבי שטח הכביש, או בכל מקום חניה מוסדר בעיר (כחול-לבן). עלות השירות מורכבת מדמי מנוי חודשיים ומעלות הנסיעות לפי דקה, והיא כוללת בתוכה את עלות התחזוקה, הדלק והביטוח.​
למידע נוסף ולהצטרפות

קווי לילה

קווי לילה הם קווי תחבורה ציבורית הפועלים מאזורי המגורים אל מוקדי הבילוי ובחזרה, מחצות ועד 4:00 לפנות בוקר. קווי הלילה מאפשרים לצעירים בכל הארץ לצאת, לבלות ולחזור הביתה בשלום, בלי להסתכן בנהיגה בשכרות ובלי להוציא סכומי כסף נכבדים על דלק, מוניות וחניה. הנסיעה בקווי הלילה היא בעלות של נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית, בכל אמצעי התשלום התקפים בשעות היום, כולל הנחות, כרטיסיות, "רב-קו" וכרטיסי "חופשי חודשי".
במהלך חופשת הקיץ ובמהלך כל חופשות התלמידים, פועלים מרבית הקווים במתכונת יומיומית, פרט לשישי.
במהלך שנת הלימודים, פועלים הקווים בחמישי ובמוצ"ש. תדירות הקווים - מדי 30-20 דקות. הקווים מופעלים על ידי משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית.
למידע נוסף על קווי הלילה

שיתוף פעולה עם חברת Waze

תל-אביב-יפו הייתה אחת מ-10 הערים הראשונות שיצרו קשר ממוכן עם חברת Waze. במסגרת שיתוף הפעולה מקבלת העירייה דיווחי עומסים עדכניים, ומדווחת ל- Waze על רחובות סגורים ברחבי העיר, כך שהמידע מופיע באופן עדכני למשתמשי האפליקציה, שיכולים להתכונן לסגירה עצמה ולקבל התראות. העירייה עושה שימוש במידע המתקבל מ- Waze לצורך הכוונה טובה יותר של מערך הרמזורים, ולקבלת תמונת אונליין, ובכך מתקדמת לקראת מערכת טובה יותר של תחבורה שיתופית המבוססת על חוכמת ההמונים.
לרחובות סגורים לתנועה ולמפה מקוונת המתעדכנת באופן שוטף

תל-אופן

תל-אופן הוא שירות עירוני להשכרת אופניים, המאפשר לרכוב מכל מקום לכל מקום, ולהחזיר את האופניים לאחת מהתחנות הפרוסות ברחבי העיר, בסמוך למקומות העבודה, ולאזורי המגורים והבילוי. ​
השירות פתוח וזמין לכולם - תושבי תל-אביב-יפו, מבקרים ותיירים, ופועל לאורך כל היממה, 364 ימים בשנה. ניתן לרכוש מנוי שנתי, שבועי או יומי, ולהתחיל כבר עכשיו להינות מכ-70 ק"מ של שבילי האופניים בעיר.​​
למידע נוסף ולרכישת מנוי

מצלמות אכיפה בנת"צים

כחלק מתכנית מקיפה של משרד התחבורה ועיריית תל-אביב-יפו לייעול מערך התחבורה הציבורית ולשיפור איכות חיי התושבים, נכנסו לפעילות מצלמות האכיפה האוטומטיות בנתיבי התחבורה הציבורית. ברחבי העיר פזורות 25 מצלמות, 50 מצלמות נוספות יותקנו בשלב ב'. גובה הקנס הצפוי עומד על כ-500 שקלים וישלח בדואר רשום ישירות אל בעל הרכב. מצלמות האכיפה יצלמו במהלך 24 שעות ביממה בזמן שהנת"צ פעיל, והצילומים יועברו ישירות למרכז השליטה המאויש בפקחים מוסמכים שיצפו בנעשה ויבצעו אכיפה בגין שימוש שלא כדין בנתיבי התחבורה הציבורית.​​
למידע נוסף על מצלמות הנת"צים

הרכבת הקלה

באוגוסט 2015 החלה הקמת הרכבת הקלה. הרכבת תפעל בהנעה חשמלית ובכך תפחית את הרעש ואת זיהום האוויר ותשפר את איכות חיי התושבים. הפעלתה תשפר משמעותית את זמינות התחבורה הציבורית בצירים בהם תעבור.
החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ), היא האחראית על תכנון מערכת הסעת ההמונים של מטרופולין תל-אביב ועל הקמת הקו האדום. עם צאתו של הפרויקט לדרך, הקימה עיריית תל-אביב-יפו את מינהלת הרכבת הקלה, האחראית על ריכוז ותיאום כלל עבודת העירייה עם גופים חוץ-עירוניים, בכל התחומים הקשורים למערכות תחבורה עתירות נוסעים בתחום תל-אביב-יפו. המינהלת פועלת להבטחת העדיפות הראויה לפעילות העירונית הנדרשת ולתכנון קווי הסעת המונים, ביצועם והפעלתם, תוך תיאום מיטבי בין כל הגורמים והגופים הציבוריים והפרטיים המעורבים.
בתחום העיר תל-אביב-יפו, לאורכה של דרך בגין, בואכה רחוב הרכבת ולכיוון מתחם התחנה, תיסע הרכבת בתוואי תת קרקעי, ולאורכן של שדרות ירושלים ביפו תיסע בתוואי עילי. 
למידע נוסף על הרכבת הקלה

חניה סלולרית

אמצעי החניה הסלולרית בעיר הינם פנגו, סלופארק ואיזיפארק. ברחובות המסומנים בכחול-לבן, מותרת החניה לצד המדרכה באחד מאמצעי התשלום המפורטים, בימים א'-ה', משעה 09:00 עד 19:00 ובימי ו' וערבי חג, משעה 09:00 עד 13:00. במקומות שבהם מוצב תמרור המתיר חניה לבעלי תו מתאים לאזור (משעה 17:00 עד 09:00 למחרת), החניה מותרת רק לבעלי התו המתאים בלבד. חשוב להדגיש, כי אם מוצב תמרור בתחילת הרחוב, יש לפעול על פי הוראות התמרור, גם אם הן שונות מן השעות המצוינות לעיל. תעריף שעת חניה בתל-אביב-יפו הינו 6.20 ₪.

למידע נוסף אודות חניה סלולרית

תשלום דוחות מקוון וביטול דוחות חניה מקוון

מערכת איתור דוחות חניה ואכיפה מיועדת לצפייה בדוחות חניה ואכיפה שנתקבלו בעיר תל-אביב-יפו וטרם שולמו, ולתשלום דוחות חניה בלבד. לצפייה בריכוז הדוחות, יש להזין במערכת את פרטי ת.ז של החייב, את מספר הרכב ומספר דוח חניה.
אם ברצונכם להגיש בקשה לביטול הודעת תשלום הקנס, תוכלו לעשות זאת באמצעות טופס מקוון באתר האינטרנט העירוני - ללא תור וללא המתנה.
למערכת איתור ותשלום דוחות חניה
לבקשה מקוונת לביטול דוח חניה

תו חניה עד הבית

תושבי העיר מוזמנים להגיש בקשה לתו חניה באמצעות טופס מקוון ולקבלו ישירות לביתך. התו ישלח אליך (בתיאום שליח) תוך 3 ימי עבודה מאישור הבקשה בעירייה בצירוף כל המסמכים הנדרשים, על פי הצורך. השירות ניתן ללא תשלום. ניתן לבדוק את סטטוס הפנייה שהוגשה במערכת המקוונת.
תו החניה של תל-אביב-יפו מאפשר לך להחנות את רכבך ללא תשלום בכל העיר בתחום חניה מוסדרת (בסימון כחול-לבן) בתל-אביב-יפו ועל פי הוראות התמרור במקום. במקומות שבהם מוצב תמרור המתיר חניה לבעלי תו מתאים לאזור (משעה 17:00 עד 09:00 למחרת), החניה מותרת רק לבעלי התו המתאים בלבד. התו הוא אישי ואינו ניתן למסירה או להעברה לאדם אחר.
להזמנת תו חניה עד הבית