SRV_ADD:[03] Version- [1.7.0.0] TlvLayoutInnerPage

תכניות אב ומדיניות

תכניות אב ומסמכי מדיניות מהוות מסגרות תכנוניות אשר נועדו לספק לגורמי התכנון וקבלת ההחלטות בעירייה את הכלים הנדרשים להתמודדות מקצועית ושיטתית עם מגוון נושאים הקשורים לחיים בעיר כגון: אוכלוסייה, מגורים ודיור, שטחי ציבור ושרותי ציבור, תעסוקה ומסחר, תנועה ותחבורה, מרחב ציבורי, איכות סביבה ועוד.

תכניות אלה מתייחסות לכל שטח העיר או לחלקים ממנו, הן אינן מסמך חוקי (סטטוטורי) ולכן מהוות מסגרת תכנונית גמישה לפעולות, פרוייקטים או תכניות מפורטות הנגזרות מהן.

מדיניות תכנונית לרמת אביב הותיקה (רמת אביב א' ודרום רמת אביב ב')

 
 
קרוב לשישים שנה עברו מאז עלייתן לקרקע של שכונות רמת אביב א' ודרום רמת אביב ב', המהוות פרק חשוב במפעל "השיכון הציבורי" והתכנון האורבני בישראל. תכנית המדיניות באה כמענה לצורך בניסוח מדיניות סדורה בעלת ראייה כוללת ורחבה, שתאפשר פיתוח מושכל של מרחב עירוני בעל איכויות מבניות, סביבתיות, ערכיות וחברתיות, שחלקים ממנו הוגדרו כ"מרקם לשימור" בתכנית המתאר תא/ 5000.
תכנית המדיניות מתווה אופק תכנוני, מגדירה מטרות ויעדים להתחדשות ופיתוח השכונות וכלים ליישומם. המדיניות אושרה על ידי הועדה המקומית לתכנון ובנייה בתאריך 22.1.2014 ומהווה תשתית תכנונית למימושן של תוכניות קיימות ולתוכניות מפורטות עתידיות, תוך יצירת שקיפות תכנונית עבור בעלי העניין - תושבים, יזמים ומוסדות תכנון.

{{ tab.tablesClient.title }}

  • {{ filter.Name }}:
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  

{{ tab.tablesClient.title }}

  • {{ filter.Name }}:
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  

מסמך מדיניות לשיכוני יפו דרום

בדרום יפו, בתפר עם בת -ים, בקרבה לים ובסמוך לצירי תנועה עירוניים ראשיים ולנתיב הרכבת הקלה המתוכנן, מצויים שיכוני דרום יפו.
השיכונים הוקמו בשנות ה- 50-70 כדיור ציבורי, במטרה לקלוט את גלי ההגירה הגדולים שהגיעו לישראל לאחר קום המדינה. השיכונים כוללים בעיקר מגורים ומעט מסחר ובולט בהם ריבוי של שטחי ציבור וספורט והיעדרות של שטחי תעסוקה.
 
הפוטנציאל גדול, אך בפועל, חלקים נרחבים במתחם מאופיינים בבינוי מוזנח הנובע בחלקו מתחזוקה לקויה, מימושים חלקיים של תוכניות הרחבה ובלאי טבעי של המבנים.
 
מנהל הנדסה בעיריית תל אביב יפו (צוות יפו באגף תכנון העיר והיחידה לתכנון אסטרטגי) בשיתוף המשלמה ליפו, החלו בתהליך הכנת מסמך מדיניות לשיכוני יפו דרום. המסמך נערך על ידי צוות תכנון חיצוני בראשותו של אדר' עמוס ברנדייס.
 
מטרת מסמך המדיניות היא להגדיר את מטרות פיתוח האזור, את העקרונות על פיהם יפותח והאמצעים והכלים לביצוע המדיניות.
 
בתאריך 6 בינואר 2013 נערך מפגש ראשון בין צוות התכנון לבין תושבי המתחם, במטרה להציג את תוצרי שלב א' של העבודה - "ניתוח מצב קיים" ולקבל את התייחסות הציבור לעבודה.
 
בתאריכים  21-22 במאי 2013 נערך מפגש שני בין צוות התכנון לבין תושבי המתחם, במטרה להציג את תוצרי שלב ב' של העבודה - "חלופות התכנון" ולקבל את התייחסות הציבור לעבודה.

מסמך מדיניות מתחם המסילה

בשנת 1890 החלה בנייתה של מסילת ברזל בין ירושלים ליפו, מדרום לנווה צדק (שהוקמה ב-1887) ומצפון לדרך יפו-שכם (המכונה כיום דרך יפו-אילת).
קו המסילה היווה את הגבול הדרומי של התפתחות הישוב היהודי עד לסוך שנות ה-20. בין ציר המסילה לתוואי הרכבת נבנתה המושבה הגרמנית וולהלה.

לאור הסמיכות לתחנת הרכבת והתושבים שגרו בסביבתה, היה המתחם למתחם ייחודי ונבדל מסביבתו, הן מבחינת אופי הבנייה והשימושים בו, שהיו בעיקר לתעשייה. עד לתחילת עשור זה רוב המבנים במתחם הוזנחו ושימשו לתעשייה ולמסחר. לאחרונה החל שיפוץ בחלקם של המבנים, והמתחם החל משמש למגורים, באופן חוקי ושאינו חוקי. המתחם מאופיין במספר רב של מבנים לשימור לצד מבנים ירודים רבים.

מטרת מסמך המדיניות היא לשמור על המרקם הייחודי של המתחם והסובב אותו לצד מתן אפשרות ליצירת חללים ציבוריים תוך עליה נקודתית ולא רציפה לגובה, הדגשת נקודות ציון עירוניות ושמירה על מרחב בנוי ופתוח נמוך יותר ביניהן. הגדרת מוקדים עירוניים ועקרונות תכנון לתתי המתחמים במתחם.

תכנית שפירא

 
 

התכנית היא חלק מתהליך תכנוני בדרום העיר הכולל את שכונת פלורנטין, מתחם התחנות (המרכזית הישנה והחדשה) ומבואות יפו (אזור התעסוקה של צפון יפו). תכנית שפירא מתווה טיפול מערכתי כולל לשכונה, בדגש על שיקום עירוני, חברתי וקהילתי.

 

מכלול בעיות פיזיות וחברתיות גרמו מזה זמן רב להתדרדרותה של שכונת שפירא. בשנת 2003 החל מינהל ההנדסה של עיריית תל-אביב-יפו להכין תכנית כוללת שמטרתה שיקום ופיתוח השכונה, תוך כדי מימוש יתרונותיה הרבים והפוטנציאל שלה.


התכנית היא חלק מתהליך תכנוני בדרום העיר הכולל את שכונת פלורנטין, מתחם התחנות (המרכזית הישנה והחדשה) ומבואות יפו (אזור התעסוקה של צפון יפו). תכנית שפירא מתווה טיפול מערכתי כולל לשכונה, בדגש על שיקום עירוני, חברתי וקהילתי.

מדיניות עיצוב יפו

 
 

הצורך בהכנת מסמך המדיניות התעורר על רקע מורכבות הבנייה ביפו, הנובעת מהייחוד האורבאני, ההיסטורי והחברתי שלה.
המדיניות סוקרת את המורכבות ומגדירה גישה תכנונית מסודרת וברורה לנושאים שהתכניות לא נתנו להם מענה חד-משמעי.
המסמך מייצר מפרט אדריכלי התומך בתכנון המבנים באזורי השימור ביפו, מתוך רצון להתאים לרוח המקום.
המדיניות מתייחסת לכל האזורים ביפו שבהם קיימת בנייה היסטורית, שמה דגש על נושאים עיצוביים ומייצגת את התפישה התכנונית של צוות התכנון.

המדיניות כוללת את אזורי הבנייה ההיסטורית ביפו:

  • המושבה האמריקאית (תב"ע 2498)
  • מתחם נוגה (תב"ע 2606)
  • ככר השעון ושוק הפשפשים (תב"ע 2572)
  • מתחם מרגוזה (תב"ע 2530)
  • מתחם דנטה (תב"ע 2570)
  • מתחם למרטין-צ'רנר (תב"ע 2728)
  • לב יפו (תב"ע 2563)
  • המתחם המרוני (תב"ע 2509)
  • עג'מי וגבעת עליה (תב"ע 2660)

מסמך מדיניות "מבואות יפו"

מתחם 'מבואות יפו' המשתרע על כ-1,000 דונם הינו אזור המאופיין בריבוי שימושי מלאכה כגון: נגריות, מוסכים ומסגריות.
באיזור קיימים מבנים רבים במצב פיזי ותפקודי ירוד, הגורם למפגעים סביבתיים ולשימושי מגורים דלילים ברמת תחזוקה נמוכה.

המתחם מצוי באזור נגיש מאוד ובסמוך למרכזי פעילות שונים:

  • מרכזי תרבות, פנאי ונופש: סוזן דלל, תאטרון נגה, חוף-הים, נמל-יפו, יפו העתיקה.
  • מרכזי פעילות ציבורית: מכללת תל-אביב-יפו, בית-הספר לטבע.
  • פעילות עסקית מגוונת.
  • אזורי שכונות מגורים: נווה-צדק, פלורנטין, שפירא, קריית-שלום, נווה-עופר ויפו על שכונותיה.
     
    המדיניות באה למשוך יוזמות חדשות לחידוש המתחם ומיצוי הפוטנציאל של האזור כאזור תורם למשק העירוני, משדרג את תפקוד המתחם ומקרין על סביבתו הגובלת, תוך הפיכתו לרקמה עירונית חייה ותוססת, המגדירה אזורי מגורים ותעסוקה שונים ומחוברת היטב לרקמות הסובבות.

תכנית מרכז רובע 9

תכנית המדיניות למרכז רובע 9 הינה מסמך המעגן את עיקרי עקרונות המדיניות לפיתוח לב הרובע (שעיקרו שכונות המגורים של יד אליהו, רמת הטייסים. עממי ג' ותל חיים) תוך הדגשת שלל נושאים שלהם שני אספקטים עיקריים- הפן הפיזי והפן החברתי קהילתי.

תכנית המדיניות חלה על לב הרובע ומגדירה אזורי התערבות עקרוניים ע"י כלי התערבות שונים: ללא התערבות, עיבוי מתון, עיבוי אינטנסיבי ופינוי בינוי. התכנית מאפשרת פרשנות תכנונית גמישה לכלים אלו, אך מגדירה אופק תכנוני ברור לעתידן התכנוני של שכונות אלו.

מסמך מדיניות נווה-שרת

 
 

נווה שרת הוקמה כמעברה בראשית שנות ה-50, והפכה עם השנים לשכונת מגורים במתכונת "שיכון ציבורי" לצד שכונות צמודות קרקע מבוססות. מיקומה לצד אתר טבע עירוני - הירקון המזרחי - ובסמיכות לאזור התעסוקה קריית עתידים ורמת החייל יוצר מגוון הזדמנויות להתפתחותה.

תכנית המתאר העירונית תא/5000, מבקשת לחזק את מגמת ההתחדשות העירונית. לכן הוחלט על הכנת מסמך מדיניות שיתווה עקרונות לתהליך זה. מסמך המדיניות הוא כלי תכנוני גמיש המבטיח ראיה תכנונית כוללת בין פרויקטים בשכונה.

המדיניות המוצעת קודמה ואושרה לאור חזון השכונה, שנוסח בשיתוף נציגים מקרב תושביה: "התחדשות נווה שרת כשכונה עירונית, תוססת ומרכזית לאזורי המגורים והתעסוקה הסמוכים. התחדשות המאפשרת לתושביה איכות חיים עירוניים ותחושת קהילתיות, ואטרקטיבית לאכלוסיה חדשה ומגוונת."
בשלב המחקר נאספו נתונים רוחביים, וגובשו העקרונות התכנון למדיניות. העיקריים שבהם:

  • חלוקה למתחמי תכנון
  • שיפור מערך התנועה  בתוך השכונה  וקישור אל מערך התנועה ההיקפי
  • התייחסות לרחובות עירוניים כמרחב ציבורי.
  • יצירת שלד ירוק פנימי המשכי וקישור לטבע עירוני.
  • חיזוק והוספת מוסדות ציבור.
  • תמיכה עירונית בבינוי-פינוי-בינוי תוך שימוש בשטחים עירוניים פנויים.

בסוף תהליך ההתחדשות השכונה צפויה לשלש את מספר תושביה. מתוך הכרה בחשיבות המרכיב הקהילתי והרצון לשמרו, הוגברה שותפות התושבים בדיוני התכנון, נערך תסקיר חברתי, ונבנו מנגנונים שיאפשרו גם לאוכלוסייה הקיימת להישאר בה.
מסמך המדיניות קיבל תוקף בתאריך 30.4.2014 וכיום מקודמות מספר תכניות בנין עיר בהתאם לעקרונות המדיניות וסל הכלים התכנוני שאושר.

{{ tab.tablesClient.title }}

  • {{ filter.Name }}:
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  

{{ tab.tablesClient.title }}

  • {{ filter.Name }}:
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
הצג

{{ col.Caption }}:

{{ col.Caption }}:

{{ header.Caption }}
{{ tab.tablesClient.title }}
{{ header.Caption }}  
{{ pb.phoneBookClient.title }}

{{item.phone1.Caption}}:

{{ item.phone1.Value }} {{ item.extension1.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension1.Value : '' }}

{{ item.phone2.Value }} {{ item.extension2.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension2.Value : '' }}

{{ item.phone3.Value }} {{ item.extension3.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension3.Value : '' }}

{{ item.phone4.Value }} {{ item.extension4.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension4.Value : '' }}

{{ item.phone5.Value }} {{ item.extension5.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension5.Value : '' }}

{{item.phoneHours.Caption}}:

{{item.email.Caption}}:

פקס:

{{item.officeHours.Caption}}:

{{item.messages.Caption}}:

{{item.postAddress.Caption}}:

כתובת:

{{ item.FullAdress.Value }}

קישורים:

{{ note.LinkTitle.Value }}:

שירותי המרכז:

{{ item.servicesProvided.Value }}

טפסים מקוונים: