בעיר שמצטופפת במהירות וסובלת מעומסי תנועה גוברים והולכים, חניה ציבורית ברחוב הייתה תמיד, ועדיין נשארה, משאב במחסור. היבטים כגון נגישות לחנייה, הזמינות שלה ומחירה, הם בעלי השפעה ישירה על דפוסי הנסיעה, על עומסי התנועה, על הכלכלה העירונית ועל איכות החיים והסביבה בה.
מדיניות החניה הציבורית ברחובות העיר מהווה מרכיב מרכזי בניהול הכולל של מערך התחבורה בעיר. הדרך להעמיד מגוון רחב של אמצעי התניידות בטוחים, יעילים ונוחים בעיר, לשפר את שירות התחבורה ציבורית, להרחיב את רשת שבילי האופניים ולהיטיב עם הולכי הרגל במדרכות רחבות, בטוחות ומוצלות – מחייבת קבלת החלטות אמיצות גם בנושא זה.
כאשר חניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה:
- הדבר מעודד את השימוש ברכב הפרטי ואינו מקל על זמינות החניה בעיר. למעשה, הוא מחריף אותה, שכן מגביר את הפער בין היצע הקטן לביקוש הרב.
- ישנם משקי בית המחזיקים בשלושה תווי חניה ואף יותר דבר המצמצם משמעותית את התחלופה של חניה ברחוב, ומצמצם את היצע החניה הפנוי.
- מסעות ארוכים של חיפוש חניה ברחובות העיר, ראשיים וקטנים כאחד יוצרים עומסי תנועה מיותרים ומגבירים פליטות של מזהמים לאוויר.
את המצב המורכב הזה יש לנהל, והדרך לעשות זאת היא באמצעות קביעת מדיניות חניה שמווסתת את הביקושים ומעודדת מעבר של חלק מהנסיעות הקצרות בעיר מהרכב הפרטי לרכיבה באופניים ולשימוש בתחבורה הציבורית.