SRV_ADD:[03] Version- [1.7.0.0] TlvLayoutInnerPage

חינוך

תכניות לימוד והעשרה

הלמידה בגן מתרחשת בדרך  חווייתית, באמצעות משחק ויצירה. במהלך השנה לומדים הילדים בגנים על לוח השנה העברי והערבי, ימי המועד והמסורת, בהתאם לאוכלוסיית הגן.

הגנים מטפחים ומקדמים את יכולותיהם הקוגניטיביות, הרגשיות, החברתיות והמוטוריות של הילדים, מקנים ערכים, ידע ומטען תרבותי ומעצבים עמדות. מסגרת החינוך הממלכתית-דתית מקנה גם את יסודות החינוך לאמונה, לקיום מצוות ולמידות טובות.

אמנות

 
 

ילדי הגנים לומדים אמנות במסגרת מגוון תכניות המופעלות בשיתוף מוזיאון בית ראובן, מוזיאון נחום גוטמן.ומוזיאון תל אביב. אנשי המוזיאונים מגיעים למפגשים בגנים עם תערוכות ניידות, ומפגשי סיכום חד פעמיים מתקיימים במוזיאונים.

קולנוע

התכנית קולנוע ב(א)לגן חושפת את ילדי הגנים לעולם הקולנוע והטלוויזיה בדרך חווייתית ומרתקת, ומתווכת להם את אמצעי המדיה הללו בצורה מבוקרת ומודעת. ילדים כיום נחשפים  מגיל צעיר מאוד לעולם הדימויים הקולנועי והטלוויזיוני  ולכן חשוב לתת להם כלים נכונים לצרוך את התכנים הללו.במהלך 5 מפגשים חווייתיים לומדים הילדים מושגים מעולם הקולנוע והטלוויזיה, צופים בסרטים איכותיים ויוצאי דופן, ומכירים את העבודה מאחורי הקלעים של עשיית הסרט.
התכנית מופעלת בשיתוף פעולה עם  מחלקת החינוך של סינמטק תל-אביב.

מוסיקה

תכנית "משחקי ילדים" בשיתוף התזמורת הפילהרמונית הישראלית  כוללת 8 מפגשים המתקיימים בגנים עם מנחה מקצועי/ת ושיעור נוסף עם נגן/ית מהתזמורת. המפגשים הם הכנה לצפייתם בקונצרט סיום בהרכב של 10 נגנים ומנחה, המתקיים באולם קונצרטים 
בני ה-4 וה-5 שמחים ונרגשים ממנגינת היצירות והשירים וחווים הקשבה אמיתית לרזי הביצוע של נגני הפילהרמונית.

שחמט

 
 
תכנית "חושבים צעד קדימה" כוללת מפגשי העשרה חווייתיים להכרת משחק המלכים - השחמט. מחקרים רבים מצביעים על כך שקיים קשר ישיר בין לימוד ופיתוח מיומנות במשחק השחמט לבין עלייה בהישגים הלימודיים והגעה ללימודים אקדמיים, פיתוח ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות, חשיבה יצירתית, קבלת החלטות, נטילת אחריות וכישורים חברתיים. השפעת לימוד השחמט עולה דרמטית בגילאי הגן ובכך מצייד את הילדים כבר בשלב מוקדם בחייהם בכלי משמעותי. המפגשים מתקיימים אחת לשבוע, ומשולבים בהן למידה פרטנית, למידה בקבוצת עבודה, למידה באמצעות משחקי מחשב ,סיפור וערכות למידה.

סיפור וקריאה

 
 

התכנית ספריית פיג'מה מנחילה לילדים את האהבה לקריאה ולספרים ומעודדת דיון בערכים יהודיים בחיק המשפחה ובגן הילדים. התכנית נוסדה על ידי קרן גרינספון ישראל והיא פועלת בשיתוף משרד החינוך. התכנית פועלת  בגני הילדים ביותר מ- 90% מהרשויות בישראל, ומעניקה מדי חודש לעשרות אלפי משפחות ספרי ילדים איכותיים בעלי זיקה לתרבות ולמורשת ולצדם הצעות לפעילות משותפת לילדים ולהוריהם.

לאתר ספריית פיג'מה

תכנית המופעלת בגנים בהם נדרש קידום כישורי הלמידה וההתנהגות של הילדים, בדש על העשרה שפתית. התכנית מאפשרת לכל ילד לפגוש בגן מגוון רחב של התנסויות שיאפשר קידום מרבי של תפקודיו ומכלול האינטליגנציות שלו. התפקודים ההתפתחותיים המוקדמים של הילדים, הגורמים לליקויים בלמידה ובהתנהגות, מאובחנים תחילה ואז מטופלים ישירות. התכנית מבחינה בין ילד לילד ומגבשת עבור כל אחד תכנית אישית, המיושמת בשיתוף פעולה בין הגורמים המקצועיים והטיפוליים:

  • תיאום עם צוות הגן ובראשו הגננת - הדדיות במסירת אינפורמציה, הדרכות מקצועיות, הכנסת אמצעי למידה רלוונטיים לסביבת הגן ועוד.
  • תיאום עם השירות הפסיכולוגי-חינוכי.
  • תיאום עם צוותים טיפוליים כגון מרפא/ות בעיסוק, קלינאי/ת תקשורת, פסיכולוגים חיצוניים (תמיד באישור הורי).
  • תיאום עם הורים - מתקיימות אספות הורים להצגת התכנית, סדנאות להורים עם ילדיהם להכרת הפעילויות השונות, להבנת משמעותן ולעידוד ביצוען בבית, וכן פגישות אישיות.

חינוך גופני

 
 

התכנית לגדול ספורטיבי מפעילה בגנים, אחת לשבוע, שיעור חינוך גופני
ע"י מורה ספורט בעל/ת תעודת התמחות לגיל הרך. תכנית הלימודים מתעדכנת מקצועית ומאושרת ע"י הפיקוח על גני הילדים במשרד החינוך. התוכנית מקנה לילדים מיומנויות יסוד בשלושה תחומים עיקריים:

  1. התחום הפיזי - מוטורי:  פיתוח יכולת התמצאות במרחב האישי והכללי, מודעות לגוף, שיפור הקואורדינציה (תיאום עצבי-שרירי), שיווי משקל ועוד.
  2. בתחום החברתי: עידוד וטיפוח קשרים בין אישיים, קשרים בין יחיד לקבוצה, בין מנהיג למונהג באמצעות  עבודה בצוותים, בקבוצות קטנות ובאמצעות משחקי תנועה, תוך שימת דגש על שיתוף פעולה, הנאה וחוויה.
  3. בתחום הרגשי:  טיפוח הביטחון העצמי של הילד, העלאת דימוי הגוף ופיתוח יצירתיות
    וחשיבה.

מטרות ועקרונות מנחים לתכנית סל התרבות

השפע האמנותי והתרבותי בתל-אביב-יפו פותח אפשרויות רבות לכל ילד ולכל איש הוראה, למפגש עם התרבות והאמנות הישראלית. מטרתו של סל התרבות היא לפתח מודעות והיכרות עם תחומים אלה בקרב ילדי מערכת החינוך ולממש הלכה למעשה מפגש חי ויום-יומי ביניהם.

 

מטרות ועקרונות מנחים לתכנית סל התרבות

  • חשיפת הילדים למגוון התחומים באמנות: תאטרון, מחול, ספרות, מוסיקה, קולנוע, מוזיאון או לתחומים מסוימים בהתאמה לתכנית הלימודים בגן. 
  • יצירת הדרגתיות בחשיפה לאירועים האמנותיים בהתאמה לרמת ההתפתחות של הילדים, תוך התחשבות בכל הפרמטרים: גיל הילדים, יעד קודם, יכולת ריכוז וניסיונם המצטבר כצופים וכמאזינים.
  • התאמת האירועים האמנותיים לשכבות הגיל השונות: לגיל טרום טרום חובה ייבחרו מופעים אינטימיים באופן יחסי בתוך הגן ולקראת סוף שנה"ל מופעים גדולים יותר באולמות תאטרון.
  • יש להדריך את הילדים לפני הצפייה במופעים ו/או לעבד עימם את החוויה האמנותית לאחר הצפייה. רצוי כי הגננת תכין את הילדים הן למפגש עם תחומי האמנויות וכללי ההתנהגות הנדרשים והן לתכנים הרחבים המועלים במופע.

חינוך סביבתי בגני הילדים

תכנית הלימודים "ירוקצ'יק" עוסקת בשמירה ובטיפוח הסביבה, בשימוש מושכל במשאבים ובהתייחסות לקהילה ולסביבה. מטרת התכנית היא להביא את כל גני הילדים בתל-אביב-יפו לפעול כבעלי זיקה סביבתית המשפיעה על הקהילה. גננות וסייעות המשתתפות בתכנית מקבלות הדרכה פדגוגית ממדריכות סביבתיות מוסמכות, השתלמות עירונית לחינוך סביבתי, ציוד לחינוך סביבתי וחומרי גינון.
גינות וחצרות המוקמות לפי עקרונות תכנית "ירוקצ'יק" משלבות סוגי תכסית שונים: ריצוף, גומי, חול, גינה לימודית וצמחייה העוטפת את הגן. גנים אלו מקבלים הסמכה ל"גן ירוק".

 

פחים כתומים

במקביל להצבת הפחים הכתומים לאיסוף פסולת אריזות באזור צפון העיר מתקיימת סדרת פעילויות בשם "חשיפה לכתום" בגני הילדים בשיתוף המרכז לחינוך סביבתי 'חירייה'. במסגרת הפעילות מתקיים סיור של קהילת הגן ב'חירייה' והילדים צופים בהצגה בנושא.
מרכזים לחינוך סביבתי
מרכז 'בית בטבע' ו'מרכז שחף'  מעניקים פעילות עשירה ומהנה לילדים וגם השראה והדגמה לצוותים ולקהילה בנושאי טבע, סביבה ומדע.
למרכזים מגיעים ילדים מכיתות גן באזור, ל-8 מפגשים בשנה,  ולוקחים חלק בפעילות במרחבים טבעיים, המשלבת אמנות, משחק עשיר ומגוון תוך הפעלת כל החושים.

"סב גן"

תכנית ארצית להתנדבות גמלאים בגני הילדים. הגמלאים המשתתפים מגיעים לגן פעם בשבוע לפחות ומוצאים לעצמם מסגרת פעילות התואמת את כישוריהם ויכולותיהם. התכנית כוללת הכשרה והנחיה לגננות ולמתנדבים, תוך שילוב תכנים העוסקים בגיל הרך ובתקשורת בין אישית.
מעוניינים להתנדב להיות הסבא והסבתא של הגן? פנו לגב' עידית קידר, 054-3070352.

"מעג"ן"

תכנית מערך תומך גן ומעון (מעג"ן) מופעלת בשכונות דרום-מזרח העיר ומסייעת לילדים המתקשים בתפקודם במסגרות החינוך הרגיל בגיל הרך.
התכנית משלבת אנשי מקצוע מתחומי מומחיות שונים; התפתחותיים, רגשיים, חברתיים וחינוכיים, העובדים תוך חשיבה משותפת. שילוב זה מאפשר מתן שירות מקיף, כוללני והוליסטי, ומענה מקיף לצרכי הילדים, ההורים והגננות השייכים למערכת החינוך בגיל הרך.

הדרכת הורים

תכנית "להיות הורים זה לא משחק ילדים" הנה סדרת הרצאות וסדנאות המיועדת להורים של ילדי הגנים העירוניים, בנושאים של התפתחות רגשית והתפתחות חברתית בגיל 3 - 6.
התכנית מועברת ברחבי העיר על ידי פסיכולוגים חינוכיים, העובדים בגני הילדים בעיר, והיא פתוחה לכלל ההורים. את התכנית מפעילים: המחלקה לגני ילדים, השירות הפסיכולוגי-חינוכי והפיקוח על גני הילדים במשרד החינוך.
כיום השירות הפסיכולוגי-חינוכי פועל בכל גני החובה בעיר, ושיתוף הפעולה של הפסיכולוג החינוכי עם צוות הגן וההורים ועם גורמים נוספים בגן ומחוצה לו, תורמים להתפתחות הילד, התקדמותו והתמודדותו עם האתגרים השונים .