תוכניות העשרה, תל"ן וסל תרבות

הלמידה בגן מתרחשת בדרך חווייתית, באמצעות משחק ויצירה.
הגנים מטפחים ומקדמים את יכולותיהם הקוגניטיביות, הרגשיות, החברתיות והמוטוריות של הילדים, מקנים ערכים, ידע ומטען תרבותי ומעצבים עמדות בהתאם לאוכלוסיית הגן.
במכלול התוכניות המופעלות בגנים העירוניים ישנן כאלה במימון עירוני, המופעלות על פי שיקולים מערכתיים (העשרה), וכאלה במימון ההורים, המופעלות על פי בחירת ההורים (תל"ן וסל תרבות).

תוכניות העשרה

 
 

 

אמנות

 ילדי הגנים נחשפים למוסדות התרבות והאמנות הקיימים בעיר, ולומדים במגוון תכניות המופעלות בשיתוף מוזיאון בית ראובן, מוזיאון נחום גוטמן ומוזיאון תל אביב. הפעילות החווייתית מתקיימת הן במוסדות עצמם והן בגנים בהדרכת מדריכים מטעם המוזיאונים.

 

קולנוע

 התוכנית קולנוע ב(א)לגן חושפת את ילדי הגנים לעולם הקולנוע והטלוויזיה בדרך חווייתית ומרתקת, ומתווכת להם את אמצעי המדיה הללו בצורה מבוקרת ומודעת. ילדים כיום נחשפים  מגיל צעיר מאוד לעולם הדימויים הקולנועי והטלוויזיוני  ולכן חשוב לתת להם כלים נכונים לצרוך את התכנים הללו.במהלך 5 מפגשים חווייתיים לומדים הילדים מושגים מעולם הקולנוע והטלוויזיה, צופים בסרטים איכותיים ויוצאי דופן, ומכירים את העבודה מאחורי הקלעים של עשיית הסרט.
התוכנית מופעלת בשיתוף פעולה עם  מחלקת החינוך של סינמטק תל-אביב.

 

מוסיקה

תוכנית ''מפתח'' בשיתוף התזמורת הפילהרמונית הישראלית כוללת 8 מפגשים המתקיימים בגנים עם מנחה מקצועי/ת ושיעור נוסף עם נגן/ית מהתזמורת. המפגשים הם הכנה לצפייתם בקונצרט סיום בהרכב של 10 נגנים ומנחה, המתקיים באולם קונצרטים 
בני ה-4 וה-5 שמחים ונרגשים ממנגינת היצירות והשירים וחווים הקשבה אמיתית לרזי הביצוע של נגני הפילהרמונית.

 

חינוך סביבתי בגני הילדים

 תוכנית הלימודים "ירוקצ'יק" עוסקת בשמירה ובטיפוח הסביבה, בשימוש מושכל במשאבים ובהתייחסות לקהילה ולסביבה. מטרת התוכנית היא להביא את כל גני הילדים בתל-אביב-יפו לפעול כבעלי זיקה סביבתית המשפיעה על הקהילה. גננות וסייעות המשתתפות בתוכנית מקבלות הדרכה פדגוגית ממדריכות סביבתיות מוסמכות, השתלמות עירונית לחינוך סביבתי, ציוד לחינוך סביבתי וחומרי גינון.
גינות וחצרות המוקמות לפי עקרונות תוכנית "ירוקצ'יק" משלבות סוגי תכסית שונים: ריצוף, גומי, חול, גינה לימודית וצמחייה העוטפת את הגן. גנים אלו מקבלים הסמכה ל"גן ירוק".

 


מרכזים לחינוך סביבתי בדרום העיר וביפו
מרכז 'בית בטבע' ו'מרכז שחף'  מעניקים פעילות עשירה ומהנה לילדים וגם השראה והדגמה לצוותים ולקהילה בנושאי טבע, סביבה ומדע.
למרכזים מגיעים ילדים מכיתות גן באזור, ל-8 מפגשים בשנה,  ולוקחים חלק בפעילות במרחבים טבעיים, המשלבת אמנות, משחק עשיר ומגוון תוך הפעלת כל החושים.

 

כישורי למידה ושפה

תוכנית המופעלת בגנים בהם נדרש קידום כישורי הלמידה וההתנהגות של הילדים, בדש על העשרה שפתית. התוכנית מאפשרת לכל ילד לפגוש בגן מגוון רחב של התנסויות שיאפשר קידום מרבי של תפקודיו ומכלול האינטליגנציות שלו. התפקודים ההתפתחותיים המוקדמים של הילדים, הגורמים לליקויים בלמידה ובהתנהגות, מאובחנים תחילה ואז מטופלים ישירות. התוכנית מבחינה בין ילד לילד ומגבשת עבור כל אחד תוכנית אישית, המיושמת בשיתוף פעולה בין הגורמים המקצועיים והטיפוליים:

  • תיאום עם צוות הגן ובראשו הגננת - הדדיות במסירת אינפורמציה, הדרכות מקצועיות, הכנסת אמצעי למידה רלוונטיים לסביבת הגן ועוד.
  • תיאום עם השירות הפסיכולוגי-חינוכי.
  • תיאום עם צוותים טיפוליים כגון מרפא/ות בעיסוק, קלינאי/ת תקשורת, פסיכולוגים חיצוניים (תמיד באישור הורי).
  • תיאום עם הורים - מתקיימות אספות הורים להצגת התוכנית, סדנאות להורים עם ילדיהם להכרת הפעילויות השונות, להבנת משמעותן ולעידוד ביצוען בבית, וכן פגישות אישיות.

 

"מעג"ן"

 תוכנית מערך תומך גן ומעון (מעג"ן) מופעלת בשכונות דרום-מזרח העיר ומסייעת לילדים המתקשים בתפקודם במסגרות החינוך הרגיל בגיל הרך.
התוכנית משלבת אנשי מקצוע מתחומי מומחיות שונים; התפתחותיים, רגשיים, חברתיים וחינוכיים, העובדים תוך חשיבה משותפת. שילוב זה מאפשר מתן שירות מקיף, כוללני והוליסטי, ומענה מקיף לצרכי הילדים, ההורים והגננות השייכים למערכת החינוך בגיל הרך.

 

הדרכת הורים

 תוכנית "להיות הורים זה לא משחק ילדים" הנה סדרת הרצאות וסדנאות המיועדת להורים של ילדי הגנים העירוניים, בנושאים של התפתחות רגשית והתפתחות חברתית בגיל 3 - 6.
התוכנית מועברת ברחבי העיר על ידי פסיכולוגים חינוכיים, העובדים בגני הילדים בעיר, והיא פתוחה לכלל ההורים. את התוכנית מפעילים: המחלקה לגני ילדים, השירות הפסיכולוגי-חינוכי והפיקוח על גני הילדים במשרד החינוך.
כיום השירות הפסיכולוגי-חינוכי פועל בכל גני החובה בעיר, ושיתוף הפעולה של הפסיכולוג החינוכי עם צוות הגן וההורים ועם גורמים נוספים בגן ומחוצה לו, תורמים להתפתחות הילד, התקדמותו והתמודדותו עם האתגרים השונים .

 

זה"ב בגן

בעיר תל אביב יפו מופעלת התוכנית הארצית 'זה"ב בגן'- גמלאים מתנדבים בגני הילדים בדגש על נושא "בטיחות בדרכים כדרך חיים".
התוכנית מזמנת מפגש משמעותי בין מתנדבים בקהילה, ילדי הגן, צוות הגן, הורים וקהילה.
במסגרת התוכנית מגיעים הגמלאים המתנדבים  לגן, לפחות אחת לשבוע  ומשתלבים בפעילות הגן.
המתנדבים נהנים מתוכנית הכשרה מסודרת אחת לחודש - "קמפוס זה"ב בגן", בה הם מקבלים ידע וכלים המסייעים להם להצליח בתפקידם. את הקבוצה מובילים בהתנדבות רכז ומנחה קבוצות.
מעוניינים להתנדב ולהיות הסבא והסבתא של הגן? פנו לגב' עידית קידר, 054-3070352.

 

 

ספריית פיג'מה

התוכנית ספריית פיג'מה מנחילה לילדים את האהבה לקריאה ולספרים ומעודדת דיון בערכים יהודיים בחיק המשפחה ובגן הילדים. התוכנית נוסדה על ידי קרן גרינספון ישראל והיא פועלת בשיתוף משרד החינוך. התוכנית פועלת  בגני הילדים ביותר מ- 90% מהרשויות בישראל, ומעניקה מדי חודש לעשרות אלפי משפחות ספרי ילדים איכותיים בעלי זיקה לתרבות ולמורשת ולצדם הצעות לפעילות משותפת לילדים ולהוריהם.

 

לאתר ספריית פיג'מה

 

תוכנית לימודים נוספת (תל"ן)

 

ריתמוסיקה

פעילות מוסיקלית המועברת על ידי מורות לריתמוסיקה, החושפות את הילדים למושגי יסוד במוסיקה, שירה, נגינה ותנועה באמצעות האזנה פעילה, ביצוע ואילתור.

 
 

חינוך גופני

התוכנית לגדול ספורטיבי מפעילה בגנים, אחת לשבוע, שיעור חינוך גופני
ע"י מורה ספורט בעל/ת תעודת התמחות לגיל הרך. תוכנית הלימודים מתעדכנת מקצועית ומאושרת ע"י הפיקוח על גני הילדים במשרד החינוך. התוכנית מקנה לילדים מיומנויות יסוד בשלושה תחומים עיקריים:

 

  1. התחום הפיזי - מוטורי:  פיתוח יכולת התמצאות במרחב האישי והכללי, מודעות לגוף, שיפור הקואורדינציה (תיאום עצבי-שרירי), שיווי משקל ועוד.
  2. בתחום החברתי: עידוד וטיפוח קשרים בין אישיים, קשרים בין יחיד לקבוצה, בין מנהיג למונהג באמצעות  עבודה בצוותים, בקבוצות קטנות ובאמצעות משחקי תנועה, תוך שימת דגש על שיתוף פעולה, הנאה וחוויה.
  3. בתחום הרגשי:  טיפוח הביטחון העצמי של הילד, העלאת דימוי הגוף ופיתוח יצירתיות
    וחשיבה.

 

ריקוד ותנועה

תוכנית המשלבת ריקודים לצלילי שירים עבריים, שירי ילדות, מוסיקה עכשווית, תנועות של ריקודי עם ותנועות מכל התקופות. הריקודים מתאימים לגיל הרך והם משתלבים באירועים הנחגגים בגן.

 

טבע

מפגשים חווייתיים וערכיים בנושאים הקשורים לסביבה הקרובה והיומיומית של הילד בבית ובגן.  פעילות המעודדת התבוננות, פליאה וסקרנות טבעית, במטרה לחזק את תחושות השייכות והאהבה לטבע.  במהלך המפגשים מתקיימת למידה בסביבה הקרובה מתוך התנסויות המובילות להתנהגות מקיימת בגן הילדים.

 
 

משחקי חשיבה

משחקי חשיבה מהווים כלי לאימון ולפיתוח מיומנויות חשיבה וכישורי חיים. הדרך הטובה ביותר ללמוד היא באמצעות חוויה חזקה ואוטנטית שמשאירה טעם של עוד. חווית המשחק עונה להגדרה זו בדיוק - היא מהנה, סוחפת ומרתקת ולכן מעוררת מוטיבציה חזקה. חשוב לא פחות: חוויית המשחק מייצרת קרקע פורייה לאימון ותרגול של מיומנויות החשיבה וכישורי החיים.

סל תרבות

 

השפע האמנותי והתרבותי בתל אביב-יפו פותח אפשרויות רבות לכל ילד ולכל איש הוראה, למפגש עם התרבות והאמנות הישראלית. מטרתו של סל תרבות היא לפתח מודעות והיכרות עם תחומים אלה בקרב ילדי מערכת החינוך ולממש הלכה למעשה מפגש חי ויום-יומי ביניהם.


 

מטרות ועקרונות מנחים לתוכנית:
• חשיפת הילדים למגוון התחומים באמנות: תאטרון, מחול, ספרות, מוסיקה, קולנוע, מוזיאון או לתחומים מסוימים בהתאמה לתוכנית הלימודים בגן.
• יצירת הדרגתיות בחשיפה לאירועים האמנותיים בהתאמה לרמת ההתפתחות של הילדים, תוך התחשבות בכל הפרמטרים: גיל הילדים, יעד קודם, יכולת ריכוז וניסיונם המצטבר כצופים וכמאזינים.
• התאמת האירועים האמנותיים לשכבות הגיל השונות: לגיל טרום טרום חובה ייבחרו מופעים אינטימיים באופן יחסי בתוך הגן ולקראת סוף שנה"ל מופעים גדולים יותר באולמות תאטרון.
• הכנת הילדים לפני הצפייה במופעים ו/או ועיבוד החוויה האמנותית לאחר הצפייה.