תנועה וחניה

תחנה מרכזית ומסופי תחבורה ציבורית

קרדיט נועה גוטמן 
 

בתל אביב-יפו קיימים 11 מסופי תחבורה ציבורית. מסופים אלו משמשים לצורכי תפעול ותחזוקה שוטפת של צי האוטובוסים, מספקים מקום מנוחה לנהגים בין הנסיעות ומאפשרים לתזמן יציאה מדויקת של האוטובוסים למסלולם, ללא הפרעות לתנועה.
 
המסופים הם רכיב מרכזי בתפעול של רשת תחבורה ציבורית יעילה וטובה, ולמיקום המסוף חשיבות אסטרטגית.

בשנים האחרונות משדרגת עיריית תל אביב-יפו את רוב מסופי התחבורה הציבורית בעיר, בשיתוף משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, במטרה לשפר את השירות לנוסעים ולנהגים.

חיבור המסוף לשבילי אופניים והליכה, וכן הצבת עמדות להשכרה של אמצעי תחבורה אישיים, כגון קורקינטים שיתופיים ועמדות תל אופן, מאפשרים גישה נוחה למסוף וממנו.

בשנת 2021 הסתיימו עבודות השיפוץ בשלושה מסופים מרכזיים בעיר: מסוף סבידור, מסוף רדינג ומסוף קלאצ'קין. במסגרת השיפוץ, הוסדר המרחב הציבורי לרווחת המשתמשות והמשתמשים והותקנו שילוט הכוונה ועמדות מידע. כדי לשפר את ההתניידות, הונגשו המסופים וחוברו לשבילי הליכה ולשבילי אופניים, הותקנו חניות לאופניים ולכלי רכב דו גלגליים, והוקצו עמדות להשכרה של אמצעי תחבורה אישיים, כגון קורקינטים שיתופיים ועמדות תל אופן. כמו כן, במסופים אלה יותקנו עמדות טעינה חשמליות, שייתמכו בהמשך במעבר לנסיעות של אוטובוסים חשמליים בעיר.

רשימת מסופי התחבורה הציבורית:

עתידים - רחוב דבורה הנביאה 117
המסוף המערבי - תחנת רכבת האוניברסיטה, רחוב ירוחם מרשל
מסוף קלצ'קין – רחוב קלצ'קין, אוניברסיטת תל אביב
אזורי חן – רחוב קדושי השואה פינת רחוב אורי צבי גרינברג
קריית החינוך - מכללת לוינסקי, רחוב שושנה פרסיץ 15
מסוף רדינג - רחוב התערוכה
מסוף ארלוזרוב - רחוב על פרשת דרכים
מסוף כרמלית - רחוב כרמלית פינת רחוב הכובשים
התחנה המרכזית החדשה תל אביב - רחוב לוינסקי 108
הטייסים - דרך הטייסים פינת רחוב מח"ל
וולפסון - בית החולים וולפסון, רחוב הלוחמים 13

העברת התחנה המרכזית

התחנה המרכזית החדשה, אשר החלה לפעול בשנת 1993, היא התחנה הגדולה בישראל. התחנה משרתת כיום יותר מ- 200 קווי אוטובוס שונים אשר מגיעים אליה מכל רחבי הארץ, וכ-80 אלף נוסעים ביממה. לאור הגברת השירות בתחבורה הציבורית היא פועלת בצפיפות אוטובוסים רבה, ללא אפשרות לקלוט קווי אוטובוס נוספים הנדרשים לטובת המשך שיפור השירות. בנוסף לכך, התחנה מהווה מפגע סביבתי ממשי למרחב המקיף אותה.
 
לכן, העירייה רואה חשיבות ממעלה ראשונה בצמצום הפעילות בתחנה המרכזית הנמצאת בלב שכונת נווה שאנן עד לידי ביטולה ומשקיעה מאמצים רבים כדי לקדם חלופות מספקות לתחבורה הציבורית הארצית, המטרופולינית והעירונית שעוברת היום דרך התחנה המרכזית.

ואכן, באוגוסט 2022 ​משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו חתמו על הסכם עקרונות מפורט להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב-יפו לשלושה מסופים חדשים חלופיים; סמוך למתחם פנורמה, ברחוב החרש, ובחניון הלוחמים. ​
בהתאם לתכנית, כבר בשנת 2024 תצומצם הפעילות ב50%, זאת במקביל לשילוב אוטובוסים חשמליים וירוקים, שצפויים להפחית משמעותית את הרעש והזיהום יחד עם הפעלת הרכבת הקלה החשמלית שתחל לפעול בגוש דן.

חזרה לתחילת העמוד