מדרגות התפתחות
מדרגת התפתחות ראשונה
נבדקת בגילאים 6 שבועות עד 3 חודשים (לרוב בגיל חודשיים). נבדקים בה המרכיבים הבאים:
- מוטוריקה גסה ועדינה: מרים ראש בשכיבה על הבטן.
- התפתחות חברתית רגשית: עוקב במבט אחרי עצם נע או פנים, משמיע קולות כתגובה לקולות אדם, מחייך חיוך חברתי.
עידוד הרמת ראש- בזמן ערות, השכיבו אותו מדי פעם על מזרון רחב כשהוא על בטנו. פעולה זו תאפשר לו את הרמת הראש החיונית להתפתחותו ולחיזוק שרירי חגורת הכתפיים. לעיתים התינוק עלול לבכות בתנוחה זו, שהוא פחות מורגל אליה. אל תירתעו, הרגיעו את התינוק ושוב השכיבו אותו למספר שניות על הבטן. עם הזמן האריכו את זמן התנוחה הבטנית.
מדרגת התפתחות שנייה
נבדקת בגיל 4 חודשים ואפשרית עד 6 חודשים. נבדקים בה המרכיבים הבאים:
• מוטוריקה גסה ועדינה: שימוש בידיים, שילוב אצבעות, משחק, אחיזת חפץ, הושטת ידיים לחפץ ותפיסה שלו' הרמת ראש ובית חזה בשכיבה על הבטן.
• התפתחות חברתית רגשית: יכולת לעקוב אחרי חפץ, השמעת קולות מגוונים, הנאה ממשחק.
עידוד אחיזת חפץ - גרו את כף ידו של התינוק באמצעות צעצוע קל משקל, כמו חישוק או רעשן, כדי שיפתח את ידו. הכניסו לו את המשחק לכף היד והגישו חפצים הממוקמים במרחקים שונים, בתוך ומחוץ לטווח נגיעתו.
מדרגת התפתחות שלישית
נבדקת לרוב, בגיל 6 -9 חודשים. בגיל 6 חודשים נבדקים בה המרכיבים הבאים:
מוטוריקה גסה ועדינה: התהפכות התינוק מהגב לבטן ומהבטן לגב, זחילת גחון (זחילת שש)
התפתחות שפתית,חברתית רגשית: יכולת להעביר חפץ מיד ליד, הקשת חפץ אחד בשני, השמעת הברות חוזרות.
עידוד תפיסה - לאפשר לילד תנועה במרחב בטוח על הריצפה, כדי לפתח אומדן של גבהים ומרחקים שונים, כגון קוביות בגבהים שונים ומיקומם השונה במרחב. לתמלל את מיקומם היחסי של החפצים (אתה קרוב לשולחן, רחוק, מתחת וכו').
עידוד הרגלי אכילה וסדר יום - לקיים סדר יום בכל תחומי החיים (אכילה, רחצה, משחק, שינה). לשתף אותו בפעילויות משפחתיות, כגון הושבה ליד השולחן עם בני המשפחה.
מדרגת התפתחות רביעית
נבדקת בגיל 12-9 חודשים. נבדקים בה המרכיבים הבאים:
- מוטוריקה גסה: מתיישב בכוחות עצמו, מקים עצמו לעמידה
- מוטוריקה עדינה: תפיסת "צבת" (תפיסת אגודל ואצבע), יכולת האכלה עצמית
- שפה ותקשורת: מפטפט מעט באופן יזום, מגיב לקריאת שמו, מבין הוראות פשוטות, מבדיל בין אנשים שונים בסביבתו.
עידוד ישיבה, הליכה ועמידה - החל מגיל 9 חודשים יוכל התינוק להתיישב ללא עזרה, ישיבה יציבה המאפשרת לו לכופף את גבו ולהגיע לצעצועים הנמצאים בסביבתו. העמידה מאפשרת לתינוק לראות את העולם מזווית חדשה ומעניינת המעודדת את ההתפתחות המוטורית שלו. יש לעודד עמידה והליכה בתמיכה של מבוגר.
תפיסה מרחבית/ראיה - הראיה מתפתחת גם כשהתינוק מתחיל לחפש חפץ שיוצא מתחום ראייתו. רצוי מאוד לשחק איתו בגלגול של כדור, לתת לו להקיש שני חפצים זה בזה וכו'. בשלב זה, התינוק מתבונן במשחקים של חיות וילדים אחרים.
תפיסת צבת - מרכיב חשוב בהתפתחות מוטוריקה עדינה. תפיסת הצבת מחייבת קשר יד-עין, פיתוח תפיסתי, הפעלת חושים ומיקוד מבט לאובייקט. משחקים מומלצים: מגדלי קוביות, השחלת טבעות, משחקים בהם הוא מושך חפץ עם חוט, לאפשר לו להפוך את הדף בספר, לשלב משחק בפאזל פשוט ועוד.
התפתחות התינוק בגיל 18-12 חודשים
הפעוט עצמאי מוטורית ,מגיע למרחקים, חוקר את הסביבה, מבין קשר בין חפץ לבין השימוש בו, רוכש עצמאות בפעילויות. הוא מבין מושגים רבים, מוסיף מילים, נהנה ממשחקי שפה – סיפורים, שירים.
עידוד שפה - אוצר המילים של ילדכם מתפתח בהדרגה, הנה כמה טיפים לעידוד השימוש בשפה:
לקרוא בשמו של הילד כשמתחילים איתו בשיחה.
לדבר תוך כדי פעילות שיגרתית- לקרוא בשם חפצים, מאכלים, בגדים ופעילויות הנעשות על ידכם וע"י הילד.
להעשיר את עולמו של הילד תוך התמקדות בפרטים כמו צבע, ריח, גודל, מרקם.
לקרוא ספר עם תמונות בודדות וללוותם בהסבר.
לדבר עם התינוק במילים ומשפטים ברורים ולאפשר לו שהות לענות.