תכניות לימוד והעשרה בחינוך המיוחד

בדף זה:

תל-אביב-יפו שואפת להעניק לילדי החינוך המיוחד מהעיר ומחוצה לה, מסגרת חינוכית המתמחה בטיפול בלקות הספציפית שלהם. מסגרות החינוך המיוחד בעיר מאפשרות לילדים לממש את כישוריהם וכשרונותיהם ומכינות אותם להתמודדות עם חיי היום-יום כבוגרים בחברה.

קנו מתנות וברכות מודפסות של בית הספר ניב

מחפשים רעיון למתנה או לברכה שיש בה גם תרומה לילדים בעלי צרכים מיוחדים? בית הספר "ניב", לתלמידים לקויי שמיעה ובעלי לקויות מורכבות בתל-אביב מציע למכירה במחיר סמלי מגוון מוצרי דפוס המופקים מציורים ומהדפסים שיוצרים תלמידי בית הספר: כרטיסי ברכה, מגנטים,  לוחות-שנה, הדפסים, סימניות, תחתיות לכוסות ועוד. ההכנסות ממכירת המוצרים מאפשרות השקעה חוזרת בסדנאות היצירה של התלמידים במסגרת תכנית הלימודים שלהם.

טלפון: 03-5623412
דוא"ל: niv27@bezeqint.net

שילוב טאבלטים בחינוך מתבגרים עם אוטיזם

בבית ספר "גיל" למתבגרים על הרצף האוטיסטי בגיל 12 - 21, נעשה שימוש בטאבלטים במסגרת הלימודים. קלות התפעול והנגישות של הטאבלטים לבעלי מגבלות תקשורת ומיומנויות חברתיות מאפשרת להם התקדמות נכרת בתפקוד ובשילוב בחברה.

התכנית "סודות של פלסטלינה"

תכנית ההכשרה "סודות של פלסטלינה", המאפשרת לילדים להתבטא באמצעות פיסול, פועלת במספר בתי ספר לחינוך מיוחד בכל רחבי העיר. התכנית פותחה על בסיס שיטתו של האנימטור ואמן הפלסטלינה, פרופ' רוני אורן, אשר הפעיל סדנאות דומות ברחבי העולם לילדים פגועי גוף ונפש.

התכנית, אשר פועלת כיום בלעדית בתל-אביב-יפו, היא פרי שיתוף פעולה עם "בית א-ני-מה+", המכשיר מדריכים לקהלים שונים בעלי צרכים מיוחדים. גמישות התכנית מאפשרת התאמה לתלמידי כיתות קטנות בחינוך הרגיל, לתלמידים בודדים, לסדרת מפגשים או כליווי שנתי התומך בתכנים הלימודיים.

 

מטרות התכנית:

  • השתתפות בפעילות נורמטיבית בסביבה יצירתית, מעצימה ומהנה
  • שילוב מרכיבים תחושתיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים - מגע ומישוש, פיתוח יכולת יצירתית, קשר עין-יד, ויסות שימוש בכח, תכנון, הרחבת טווח הקשב, כישורי שיחה ותקשורת, שיתוף פעולה ועוד
  • בניית כישורי חיים - סיפור אישי המסייע להבנת סיטואציות הקשורות לעולמם של הילדים

לאתר התכנית

פעילות גופנית מותאמת (APA)

תחום ה-APA מאפשר לאנשים עם מוגבלויות לקיים פעילות גופנית. התכנית מיושמת בבית הספר "ונצואלה-קלישר", על תלמידים הלוקים בשיתוק מוחין (C.P) או בתסמונות נוירולוגיות אחרות, המתבטאות בפגיעה מוטורית וקוגניטיבית. התכנית מאפשרת לתלמידים, שרובם על כסאות גלגלים, להיות שותפים פעילים, עצמאיים ושווים, להפעיל את גופם בתיווך מינימלי של הצוות המסייע, ולהשתתף בשיעורי חינוך גופני.

ההרכב המוזיקלי של הורי "ונצואלה-קלישר"

בבית הספר, "ונצואלה-קלישר", בו לומדים תלמידים בעלי נכויות התפתחותיות קשות, פועל  הרכב מוזיקלי של הורי התלמידים, בשיתוף והנחיה של צוות התרפיסטיות במוזיקה. עבור רבים מתלמידי בית-הספר ערוץ המוזיקה הינו משמעותי ודומיננטי, והתלמידים מפיקים הנאה ועניין רב מהאזנה למוזיקה, ובפרט מהופעות המתקיימות בבית הספר.

ההורים נפגשים לחזרות ולהופעות בבית-הספר במהלך השנה. במהלך החזרות בוחרים רפרטואר המתאים לביצוע ומכינים אותו לקראת ההופעות, ולצד זה גם מאלתרים, מקליטים ויוצרים חומר מקורי. ההרכב מעלה מספר הופעות בשנה לתלמידי בית הספר, לצוות ולכלל ההורים, כהופעות לרגל פתיחת/סיום שנה, קבלת תלמידי כתה א', מסיבת חורף, יום המשפחה, פרידה מבוגרים ועוד.

חינוך סביבתי בחינוך המיוחד

בבתי הספר של החינוך המיוחד בתל-אביב-יפו עשייה ענפה בנושאי החינוך הסביבתי. הפעילות, בה לוקחים חלק כמעט כל תלמידי החינוך המיוחד, כוללת למידה ויישום בשטח של נושאים כגון מיחזור, הפרדת פסולת יבשה ורטובה, חוק הפיקדון, של"ח וגינות אקולוגיות.
הפעילות מתקיימת בבתי הספר ומחוצה להם, וכוללת בחלקה שילוב עם בתי ספר של החינוך הרגיל.

אקולוגיה קהילתית

בית הספר ונצואלה-קלישר הוא מסגרת לתלמידים בעלי נכויות התפתחותיות קשות, שפגיעתן מוטורית וקוגנטיבית. בבית הספר צוותי עבודה ומנהיגות חברתית, המורכבים מהילדים, ההורים, הצוות, מוסדות החינוך הנוספים בשכונה ופעילים מהקהילה. הצוותים מקדמים נושאים אקולוגיים, כגון תכניות מחזור פסולת יבשה, פלסטיק ומכשור אלקטרוני מבית הספר ומבתי התלמידים, הכנסת קומפוסטר לבית הספר והקמת גינה אקולוגית שתשמש כיתת לימוד פתוחה לילדי בית הספר לחוויה בלתי אמצעית של תחום הקיימות.

בית הספר הירוק "אנוך"

 בית הספר "אנוך" לתלמידים עם פיגור, הוא בית הספר הראשון לחינוך מיוחד בעיר שקיבל את ההסמכה לבית ספר ירוק. במסגרת ההסמכה מבצע בית הספר את הפעילויות הבאות:

  • שילוב לימודים עיוניים בנושאי איכות סביבה
  • שימוש מושכל וחסכוני במים, חשמל או נייר,
  • איסוף פסולת למיחזור (בקבוקים לפי חוק הפיקדון, נייר, סוללות, מיכלי משקה גדולים, פסולת אורגנית, טיונרים, פסולת אלקטרונית)
  • קידום מעורבות קהילתית.

שילוב תלמידי החינוך המיוחד במסגרות צבאיות

במסגרת שילוב תלמידי החינוך המיוחד במסגרות חינוכיות, העשרתיות ותעסוקתיות רגילות, משתתפים תלמידי בית הספר "גיל" בשני פרויקטים יחודיים של שילוב במסגרות צבאיות:

 

התנדבות בבסיס השלישות

פרויקט המשלב תלמידים בעלי תפקוד בינוני-גבוה. התלמידים מגיעים לבסיס בתחבורה ציבורית, דבר המאפשר להם ללמוד כיצד לנסוע בתחבורה ציבורית, כיצד להתנהג, כיצד להסתדר עם תשלום כסף ועוד. כשהתלמידים מגיעים לבסיס הם מחליפים למדי צבא, ומשולבים לפעילות במחלקת האפסנאות. בתום 3 שעות עבודה הם מתארחים בחדר האוכל הצבאי לארוחת צהריים עם חיילי הסדיר.

 

התנדבות בבסיס גלילות

פרויקט המשלב תלמידים בעלי תפקוד גבוה. התלמידים מגיעים לבסיס פעם בשבוע ומשתלבים באחת משלוש פעילויות:
  • נגרייה - התלמידים משייפים וצובעים קרשים, לצורך בניית שולחנות עץ לגינות ציבוריות.
  • אפסנאות - התלמידים עובדים במחסן למדים ולאביזרי צבא, במחסן לכלי כתיבה, במחסן לחומרי ניקוי ועוד.
  • בית הדפוס - התלמידים חותכים וכורכים חוברות, מצלמים מסמכים במכונות צילום.
    בכל אחת מהמחלקות התלמידים כפופים להוראותיו של מנהל המחלקה ויוצרים אינטראקציות חברתיות עם החיילים הסדירים אשר עובדים איתם.

השילוב במסגרות הצבאיות משפר את הדימוי העצמי של המתבגרים המשתתפים בפעילות, מאפשר להם לתרום לחברה, לחקות התנהגות נורמטיבית וללמוד על מצבים חברתיים חדשים.

קורס יסודות המשחק בבית הספר לחינוך מיוחד "נתיב"

תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד "נתיב" לוקחים חלק בפרוייקט מיוחד המתקיים בבית ספרם,  בשיתוף בית הספר למשחק של יורם לוינשטיין בשכונת התקווה.

במסגרת הפרויקט מגיעים לבית הספר שני סטודנטים פעם בשבוע, ומלמדים קבוצת תלמידים את יסודות הבסיס במשחק תאטרון. בשיעור זה ניתנת במה לתלמידים שלרוב מתקשים ביוזמת שיחה והבעה מילולית. הקבוצה מאפשרת להם בדרך בלתי אמצעית להביע את עצמם במשחקי תפקידים ובהצגות.

לימודי בישול ומלונאות בבית הספר עירוני י"ז (ישורון)

עירוני י"ז (ישורון) בתל אביב, בית ספר לתלמידים עם הפרעות התנהגות על רקע רגשי, פתח מגמה לבישול ומלונאות, במסגרתה התלמידים לומדים במשך שלוש שנים ובסיום לימודיהם מקבלים תעודת גמר טכנולוגית מטעם משרד החינוך, אשר תאפשר להם להשתלב בעולם העבודה. המגמה מכשירה את התלמידים לחיים עצמאיים, כדי שישתלבו היטב בעולם העבודה, יתרמו לחברה, ולא יהיו לנטל עליה.

תלמידי החינוך המיוחד יוצאים לפולין

בבית הספר "און" לנפגעי שיתוק מוחין משולבים התלמידים בתכנית ללימודי השואה וב"מצעד החיים" לפולין. התכנית מאפשרת לתלמידי החינוך המיוחד לחוות את אותן החוויות שעוברים בני הנוער בגילם. במהלך שנת לימודים, התלמידים לומדים את תחום השואה והזיכרון, הכולל היסטוריה, אמנות, ספרות וגיאוגרפיה, באופן שהותאם לצרכיהם הייחודיים.בנוסף, הם משתתפים בסדנאות ב"יד ושם" ובפעילויות משותפות עם בתי ספר נוספים. התלמידים מציגים עבודות אמנות בתערוכה במוזיאון "יד ושם", ובסופו של תהליך הלמידה יוצאים למסע לפולין.

השתתפותם של בני נוער עם נכות פיזית ב"מצעד החיים" בפולין הינה כמעט מורכבת ויקרה בשל בעיות טכניות, בעיות נגישות ופתיחות לנושא, ובית הספר מגייס עבורה תרומות רבות מגופים שונים, בהם סניפי איל"ן בארץ. היוזמה נותנת לתלמידים עם נכויות פיזיות קשות להרגיש שווים, מעלה את הדימוי והערך העצמי שלהם ומפתחת כישורים וקשרים חברתיים במפגש עם בני נוער אחרים בפעילות ייחודית.
{{ pb.phoneBookClient.title }}
{{item.headerStr}}

{{ item.LinkTitle.Value }}

{{item.phone1.Caption}}:

{{ item.phone1.Value }} {{ item.extension1.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension1.Value : '' }}

{{ item.phone2.Value }} {{ item.extension2.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension2.Value : '' }}

{{ item.phone3.Value }} {{ item.extension3.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension3.Value : '' }}

{{ item.phone4.Value }} {{ item.extension4.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension4.Value : '' }}

{{ item.phone5.Value }} {{ item.extension5.Value != ''? ', ' + pb.phoneBookClient.shluha + ' ' + item.extension5.Value : '' }}

{{item.phoneHours.Caption}}:

{{item.email.Caption}}:

פקס:

{{item.officeHours.Caption}}:

{{item.messages.Caption}}:

{{item.postAddress.Caption}}:

כתובת:

{{ item.FullAdress.Value }}

קישורים:

{{ note.LinkTitle.Value }}:

שירותי המרכז:

{{ item.servicesProvided.Value }}

טפסים מקוונים: